onsdag 20 februari 2013

bilen är hel...

Idag har bilen varit på verkstad. Skulle lämna den halv 10 & så skulle det ta ungefär en timme. Verkstaden skulle ringa när det var klart... När klockan var 12 ringde jag & då hade man inte ens börjat med bilen... :-( Vid tre ringde man & sa att bilen var klar... Makens förslag igår, var att jag under den där timmen som bilen skulle grejas med kunde ta Zingo en promenad vid verkstaden.. TUR att jag valde att åka hem.. Hade fått bli en vääääldigt LÅNG promenad annars... ;-)

På lunch promenaden tog jag & Zingo en sväng i skogen. Jäklar vad kallt det har varit idag Rått & narigt. Inget som bekymrade Zingo, men jag tyckte det var lite jobbigt ;-)

Har grejat här hemma idag. Pappa var snäll & körde mig till verkstaden på eftermiddagen. När  jag löst ut bilen tog jag & Zingo en promenad i omgivningarna. Det var riktigt roligt & roliga hundmöten blev det oxå. :-)
Fixade grönpepparbiffar, ris & grönpepparsås till middag. Helt ok :-) Efter maten åkte jag, maken & dottern till vårt köpcenter & köpte en födelsedagspresent till en av våra kompisar som fyllt 40år. Vi är bjudna till honom på 40-års fest på lördag. Ska bli trevligt :-)
Nu är presenten i princip klar :-)

Någon "anonym" kommenterade att det var konstigt av oss att låna av sina föräldrar när man är så gamla som vi är.... Självklart vill man klara sig själv.. Men är man bara en i familjen med riktig inkomst, det är inte fett när man har sjukersättning & den arbetsföre helt utan förvarning inte får lön i december/januari/februari så blir det kärvt, iaf för oss... Som tur är hade mina föräldrar möjlighet att hjälpa oss & erbjöd sig att hjälpa till, tills makens redan intjänade pengar ramlar in på kontot. Det är fler av kollegorna som behövt låna pengar för att klara sig. Utgifterna minskar ju inte för att inkomsterna uteblir...
 Jag förstår inte hur Konkursförvaltaren & Länsstyrelsen kan tro att man klarar sig utan flera månadslöner... Dessa myndigheter borde nog ändra rutinerna något...

Ha en fin kväll!

18 kommentarer:

  1. denna "anonyma" person har troligtvis aldrig varit sjuk eller arbetslös. Det finns tydligen en del som är lyckligt lottade, eller födda med silversked i mun. Kram mor.

    SvaraRadera
  2. Det är beklagligt att inte alla förstår hur det ser ut i samhället idag....folk som är långtidssjuka, arbetslösa ex. har ju inte alls samma förutsättningar som de som haft turen att vara friska, starka och kunnat jobba i alla år. Ersättningarna som är ger långt ifrån samma levnadsstandard som lönen. Man får knapra på besparingar om det finns några och drabbas man ytterligare som ni, är det ju en himla tur om man kan få hjälp av sin familj!
    Ha de gott vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Äh, jag tycker man kan se det fantastiska att kunna få hjälp (och även hjälpa sina vuxna barn) istället för att låta.... nästan avundsjuk.
    Ibland funkar det inte. Att då veta att man har nån att få hjälp av är ju suveränt!

    SvaraRadera
  4. Grönpeppar biff lät ju riktigt smaskigt tycker jag =)
    Hoppas du får en bra dag nu! Kram

    SvaraRadera
  5. Ja vilken tur att du valde att åka hem :)
    Man kaninte lita på vad bilverkstäder säger.
    Förra veckan skulle jag lämna in brukarens bil på service och det skulle ta två timmar. Bilen skulle vara klar kl 12.
    Jag slutade jobbet kl 15 och då hade de fortfarande inte ringt och sagt att bilen var klar. Tur att vi hade ordnat med skjuts hem för vi hade först tänkt vänta på verkstaden.

    Jaså du har redan införskaffat present till 40-åringen :) Jag har inte ens funderat på vad jag ska köpa och kalaset är ju på lördag...hmm.

    Kramis

    SvaraRadera
  6. Det är inte kul att vara utan pengar..det vet ju jag som bekant..jobbigt, men bra att kunna låna av sina föräldrar.
    Idag har jag läkare kl 12, så jag lagar lunch nu...

    Ha en bra torsdag!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vad härligt att veta att man har tryggheten i familjen.

    Att man i familjen hjälper varandra när någon behöver det oavsett om det är ekonomiskt eller med t ex vård om någon blir sjuk. Det kallas kärlek ♥
    Synd att anonym inte får dela den känslan med någon....
    Kram Milla

    SvaraRadera
  8. De ja, de var en sur kommentar - man kan ju undra, fast de e ju typiskt att folk inte vågar stå för vad de tycker o skriver anonymt :) Vore gott om alla människor hade någon som kunde hjälpa till när de kniper, håller med om att de är skit att de ska ta så lång tid att få igång allting. Men typ en del tror ju och även anser att man ska ha några hundra tusen på banken att ta till när de krisar. De e lätt att skita när magen är full. De e lätt att snacka när man inte behöver stå för det utan skriver anonymt o fegt.

    Skönt du fick ordning på bilen o att du valde åka hem..:)

    Ha en skön dag vännen
    Kramiz

    SvaraRadera
  9. Inkompetens på hög nivå från den anonyma. Jag hoppas att jag i framtiden när mina barn blir i min ålder kan hjälpa om det behövs och jag skulle gladeligen göra det idag också om det fanns en möjlighet men nu får jag ge annat än pengar. Pratade med min bekant som drabbats av snart ex makens förskingring och hon behövde också och fick hjälp av sina föräldrar för att ordna ett boende. Då omständigheter gjort att hon står på bar backe pga hans bedrägeri - för henne helt ovetande om detta så ALLA kan behöva hjälp och i hennes fall finns det pengar men låsta i huset än så länge. Så trångsynta människor - det går bort.

    Härligt att få bilen i ordning och vilken tur att du inte gick där och vandrade vid verkstan. Grönpepparbiff är gott! Får nog ta och köpa en sån burk snart igen - den jag har börjar ta slut inte många korn kvar i den. Må gott

    SvaraRadera
  10. Hmm, anonyma kommentarer, ja inte att hänga upp sig på. Folk skall alltid ha så förutfattade meningar utan att veta hela bakgrunden. Kram

    SvaraRadera
  11. Hej , du missuppfattade min kommentar lite. Till alla som är snabba att kommentera kan jag berätta att jag vet vad arbetslöshet är. Även svår sjukdom , sjukskrivning och FK att inte kunna jobba som man vill eller med det man älskar. Vara begränsad. Jag har inga föräldrar i livet i dag ,mamma dog alldeles för tidigt. Men man har ställt om ,sen kan jag tacka mina föräldrar på ett annat sätt , jag är uppväxt på landet , man var alltid tvungen att se till att det fanns lite potatis att sätta i jorden om du förstår vad jag menar.( buffert). Så tyvärr till alla som skriver om silversmed och mm. Något som gjort sitt är att våra unga vuxna barn aldrig varit arbetslösa utan vi har då kunnat hjälpa gamla svärmor med någon guldkant som en liten tvättmaskin när hon flytta till ett ny lägenhet för att underlätta och hon inte skulle gå att ramla. Jag skrev att känslan måste konstig att man upptäcker att man är så sårbar. Förlåt om du tog illa vid dig. H. Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din förklaring Eva.
      det är såklart ingen önskvärt läge att hamna i där man måste gå till sina föräldrar & låna för att klara sig. En buffert är bra att ha såklart. Men när lön efter lön uteblir så räcker inte bufferten. Hade man vetat innan, haft någon liten aning så man hade haft möjlighet att planera. Men det är som en klok person skrev
      :Att man i familjen hjälper varandra när någon behöver det oavsett om det är ekonomiskt eller med t ex vård om någon blir sjuk. Det kallas kärlek ..

      Jag tror att många av oss långtidssjukskrivna som varit ut försäkrade mm VET att vi är sårbara...Det behövs inte så mycket för att rucka på tryggheten.... Det har blivit väldigt stora skillnader i samhället idag & de familjer där det finns människor som är långtidssjukskrivna, de lider mer än arbetsföra tror. För att inte tala om ensamstående som är sjukskrivna/har sjukersättning/är arbetslösa i de familjerna finns det inget utrymme för vare sig buffert eller guldkant...
      Vi borde öka förståelsen mellan klyftorna...

      NU AVSLUTAR VI DETTA!!!
      *No hard feelings*
      Hälsn
      Mickis

      Radera
  12. Anonyma kommentarer går bort,man borde kunna stå för det man tycker. Men den där anonyme borde överhuvudtaget inte lägga sig i...
    Ja ibland tar det längre tid än beräknat när bilen är inlämnad,ungefär som när man själv är hos doktorn..**
    Grönpepparbiffar var längesen jag gjorde,men så gott det är.
    Sv:Jodå,Peppe tar det lite lugnare med Bamse. Han märker ju att Bamse är ett par storlekar mindre** Snarare att Bamse tror att han är lika stor som Peppe..*L*..
    Kramen♥

    SvaraRadera
  13. Ursäkta språket men hur fan kan man skriva nåt sånt? Håller med flera här ovan om att den personen förmodligen aldrig varit sjuk eller arbetslös... Vad är det för fel att hjälpa varandra när det behövs?

    Vilken smarrig mat ni åt, låter jättegott. Jaha ja, det blir party på lördag... :-) Kul. Hoppas du har en fin torsdag vännen! Kramisar från mig! ♥♥♥

    SvaraRadera
  14. Hoppas att allt ordnar till sig hos dig,
    svårt när lönen uteblir för utgifterna uteblir ju inte !!!

    Kramar från Rantamor.

    SvaraRadera
  15. Fegt med dumma, anonyma kommentarer!

    SvaraRadera
  16. Det är väl bra att man kan hjälpas åt?!
    Och utgifterna rullar ju på fast man inte få in någon inkomst...
    Kram

    SvaraRadera
  17. Mumms... Grönpeppar biff lär såå gott/Ha en underbar Fredag Kram ♥ ...

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis