onsdag 27 februari 2013

Det vänder...

Det vänder och går så sakta mot vår... *hoppas*
Värken är bättre idag... Kommer bli en dräglig dag tror jag :-)




Igår på förmiddagen så tog jag & Zingo en promenad i skogen i solskenet. Han tyckte det var härligt & ville hela tiden träna.. Han var väl godissugen haha Han tycker det är kul att träna & det är klart att belöningen är bäst :-) Som belöning får han Frolic. Som egentligen är mat, varje frolic delar jag i 3-4 bitar. Godaste frolicen OM Zingo får välja är den med kyckling.. Bra belöning tycker jag :-)

Väl hemma umgicks jag med dottern som var hemma & var sjuk igår & även idag. Jag ringde Reumatologen för att få provsvar. När sköterska ringde upp på em så fann hon inga provsvar. Spirometri co diff gjordes 23/1 så den borde man väl fått svar på & anka provet togs 18/1. Ialla fall ska läkaren ringa upp i morgon förmiddag. Vi får se VEM hon ringer, mig eller dottern.... Var besvärligt för dottern har inte gjort ett skriftligt godkännande att jag kan ta kontakt åt henne. Har man inte skrivit under det då får sjukvårdspersonal inte prata med ngn annan än personen själv.. Det är BRA att vi har TYSTNADSPLIKT i Sverige, men det är inte alltid ENKELT när man blivit myndig... Jag förklarade att dottern inte orkar ta detta oxå utan har fullt upp med sig själv & att få ordning på skola & fritid & det förstod sköterskan.. Att sedan läakren ringde mig sist för att bolla lite, ge provsvar, beställa undersökningar det ignorerade man.... regler är till för att följas... ;-) Jag lämnade iaf bara mitt nummer... ;-)
Dottern sa, jag får väl skicka ett brev till dem då att det är ok att du "för min talan"... :-)

På eftermiddagen förberedda jag middagen. Kokade broccoli & morötter i små bitar (al dente) & stekte kycklingfile i bitar. Blandade i detta i Keldas färdiga Thai red curry. Under tiden jag & Zingo tog en promenad på Knorren & hämtade maken på pendelparkeringen så fixade ungdomarna med kokning av jasminris, kokade upp grytan ngr minuter & dukade. Maten blev riktigt god & var enkel att göra. Den kan jag rekommendera. Till oss 4 & 2 lunchportioner använde jag 2 frp Kelda Thai red curry & lite matlagningsgrädde, tyckte det blev väl starkt annars... .

PÅ eftermiddagspromenaden på Knorren var det fantastiskt väder. Fick knäppa upp täckjackan lite & ta av handskarna, mössan hade jag lämnat hemma... Zingo gick lös hela promenaden & var lycklig över alla goa dofter. När vädret är som det var igår så känner man hur våren verkligen är på G & ALLT blir ju lättare & roligare när solen skiner... :-)




Idag är det gråväder... Ja iaf än.. Morgondis.... Men man lovar solsken & flera +grader fram på dagen :-)

Ha en fin onsdag!

23 kommentarer:

  1. Jag köpte Frolic till dotterns vovve när han var här ett par dagar. Han älskade det! Men får han det hemma? Nä! :(
    Mannen vill gärna att jag ska föra hans talan i kontakt med vården också, men se det går inte! ;)) Jag hade kunnat accepterat det, men inte vården.
    Hoppas du får en bra dag. Kram!

    SvaraRadera
  2. Zingo är som våra....gillar mest godiset...vi kör både Frolic eller levergodis.
    Oooo så vackra bilder du tagit, underbart.
    Härligt att du mår bättre.....och det problemet du tar upp med myndiga barn har vi också och dottern måste ge tillstånd att man får ta kontakt.
    Hoppas du får fortsätta må bra och njuta av vårvädret :)
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. För kunde jag ge mina hundar massor med roligt "godis" som belöning när vi tränade men efter att Aztrid blev sjuk så är det ett och samma foder som gäller, oas träning eller mat. Märker att de tycker att det är tråkigt att inte få något gott när de gjort bra ifrån sig...

    Angående kommentaren som handlade om att få stöd från sina föräldrar. Mina päron har alltid sagt att det är ju roligare att ge er nu, när vi kan se att det gör er gott, än att vänta tills vi ligger i graven...

    Kraaam

    SvaraRadera
  4. Har tittat på den där såsen men inte köpt än men kommer att göra det nu när jag vet att den var ok också. Frolic har jag också köpt - igår för att blanda ut i maten för nu har jycken blivit väldigt kräsen. Delade också i 4 bitar och vände ner i matskålen och när han sen hade ätit klart låg det massa av den andra maten på golvet och alla frolic bitar var borta - han skaffar sig väldiga olater ju äldre han blir och vet du - han kommer undan med det också - just pga åldern :D Må gott

    SvaraRadera
  5. Hoppas gråvädret är borta och att du har en sådan underbar SOL som jag har. Dax för solpromenad med min voff nu... sen lite vila. SEN kommer sonen hem några dagar. Det ska bli härligt att få pyssla om honom lite. Va rädd om dig. kram Jaja

    SvaraRadera
  6. Frolic är toppen belöning :)
    Men när jag ska få Izor riktigt intresserad av träningen, så brukar jag använda skinkost på tub. Gissa om han gillar det :)
    Här är det toppen väder idag. Synd bara att jag jobbar natt och inte får njuta av solen. Men som tur är, kikar den fortfarande fram♥

    Ha en fin kväll!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  7. Sv; jo, ungdomarna har spotlov denna vecka o Mats o jag har semester fr.o.m idag t.o.m söndag. Fast han flyttar gödsel idag....Men i morgon till Seinäjoiki el Vasa o se på bilar...Ikv kanske bio

    Ha en fortsatt bra dag!


    Kram

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder, mina hundar är oxå glada för frolic som träningsgodis. Kram

    SvaraRadera
  9. Hej på dig. Får se nu om jag kan komma igång och besöka dig lite oftare. Visst är det besvärligt det här med att ge tillstånd. Det var ju likadant med min son. Här i Västernorrland finns det ett formulär liknande en fullmakt att skriva på. Kolla om även det finns hos er. Det är ju även så på apoteket
    Ha det så fint där hemma
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Kul med en kommentar :-)

      Hittar ingenstans att kommentera hus "lippan" men är det möjligtvis så att du är Lisbeth hos tankelek oxå?

      Kram

      Radera
  10. Vist är det bra med tystnadsplikt men i mitt jobb är det ibland svårt att veta hur den gäller inom skolpersonalen. Men det gäller väl mest att inte prata bara för pratandets skull utan endast för elevens bästa.
    God mat som jag absolut ska testa!

    Kraaaam

    SvaraRadera
  11. Skönt att du känner dig bättre i dag.
    Tack för mat-tipset. Jag gillar enkla goda recept.
    Det ser så vackert ut där du brukar promenera med Zingo.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  12. Åh hoppas nu att de hör av sig så ni slipper gå och fundera.
    Tystnadsplikten är bra när den funkar.....:/
    Kramelikram
    Fia

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder !!
    Jag längtar så till våren nu !!
    Här har solen visat sig i 3 DAGAR i rad nu = ))
    Ha det gott.
    Kram Helene.

    SvaraRadera
  14. Förstår att inte dottern orkar själv. Tycker vården ska va glad för oss mammor:-) Å andra sidan...kanske kan vara bra i vissa fall att regeln finns. Vad svårt:-)

    Ja, NU är det snart vår:-)

    Kram cecce

    SvaraRadera
  15. Att det ska vara så krångligt att få ett par provsvar? Som du säger, tystnadsplikten är jättebra men när de redan HAR varit i kontakt via dig?? Knepigt... Hoppas det löser sig snart! Massa kramar till dottern!

    Visst är det härligt om dagarna när solen ligger på! Helt underbart!

    Sv. Vad spännande med din morfar! Ösel, är det en av de stora öarna på västkusten? Det verkar vara ett fascinerande land med en mycket brokig histora. Känner jag mig själv rätt, så åker vi dit fler gånger!

    Kram!

    SvaraRadera
  16. Om dotter godkänner att dom ringer till dig förstår jag inte problemet.
    Jag menar...visst finns det dom som vill klara det själv. Men det finns även dom som vill ha mammans hjälp.
    Hoppas att det löser sig.
    Ja, NU är våren på väg.
    Men först tar jag mig en sväng till sommaren ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Underbara bilder :)
    Förstår att dottern inte orkar själv...Hoppas din vär är Ok idag/Kram från mig i solen!

    SvaraRadera
  18. gör som dottern föreslog, skicka iväg en fullmakt, vad krångliga de kan vara
    jag kör med levergodis till mina två, det innehåller ju minimalt med fett och annat, så det är bra att ha när man tränar vovvslarna
    kramar

    SvaraRadera
  19. Hoppas att vårvädret håller i sig tills jag är frisk. Jag vill också njuta ju :) Tack för mattipset. Har bara testa deras karibiska soppa tidigare som också var mkt god. Ha en fortsatt fin dag, kram Milla.

    SvaraRadera
  20. Hoppas att vårvädret tar sig en rejäl fart, för det känns segt. Kram

    SvaraRadera
  21. Oj. Jag vet inte om det bara är jag och min dator, men jag har jättesvårt att läsa texten när bilderna "lyser igenom".

    Ha en bra kväll!
    :-)

    SvaraRadera
  22. Hoppas du haft en härlig torsdag!

    Kram Cecce

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis