tisdag 5 februari 2013

firad om och om igen..

Nu är dottern firad en sväng i lördags med kompisar, en liten sväng i söndags hos mina föräldrar & igår då på 19-års dagen. Hon blev även firad igår kväll av sin farmor & farfar. Det är KUL att fylla år :-)

Av mina föräldrar fick dottern en kamera som hon inte kände sig helt nöjd med. Mitt fel som inte förstått att det måste vara en systemkamera. jag trodde en bra kompaktkamera kunde vara ok.... Efter tårar & lite ångest & rädsla för att uppfattas som otacksam har hon bestämt sig för att lämna tillbaka kameran. Hon vill byta till en bättre kamera, en systemkamera & lägga till födelsedags & sparpengar för att få just den kamera hon vill ha. Ett av hennes intressen är att fota, men sedan hennes systemkamera gått sönder har hon inte kunnat fota så mycket.... Snälla morfar lovade att åka med henne till NetOnNet så att inte det ska strula med pengarna vid återköpet & så. De ska åka dit imorgon em.

Igår var min mamma på ortopeden. En "liggande" sjuktransport var beställd & den kom i tid om jag förstod rätt ;-) Man gjorde en datortomografi på knät då man misstänkte en spricka efter torsdagens röntgen men man såg ingen spricka. Man tappade knät & hon fick åka hem igen. Ja efter att hon väntat ngr timmar på hemtransporten.... Idag på morgonen blir min pappa väckt av en ortopedläkare som nu talar om att det är en spricka i knät & att min mamma behöver komma in till dem. Helst på morgonen, då det inte är så mycket att göra... Då blev min pappa ganska irriterad & frågade läkaren OM han ngn gång beställt sjuktransport. Nej det hade läkaren inte.. Min pappa upplyste läkaren om att de har ungefär 4-5h väntetid om man inte bokar dagen innan, när behöver bärhjälp!!!!
Min far är en envis man & baxade ut mamma i rullstol & de lyckades med gemensam kraft få in henne i bilen... Hamnade återigen på Ortopeden & skulle då behöva sitta & vänta på DEN läkaren som väckt pappa, som skulle skriva en remiss till ortopedtekniska. Läkaren var såklart inte på plats & hade inte skrivit remissen.... Tålamodet tog slut hos pappa.... Han hade nämligen ingen lust att sitta där hela dagen idag med. De satt 2 heldagar förra veckan & hela dagen igår... Så jag uppfattade det som att han blev en "besvärlig anhörig" med all rätt.... Nu är en rejäl "skena" ditsatt & vi får hoppas att knät läker som det ska... :-) Det kommer det att göra... Det kommer bli bra detta!!

Mammas snygga ben ;-)
så stor skena för en så "liten" spricka....
Jag har roat mig med att handla idag. Mycket som var slut i kyl & skafferi. Nu har vi mat för ngr dagar igen. :-) Har suttit med dottern & tittat på balklänningar... Hon har svårt att bestämma sig för vad hon vill ha.... Men det är nog strax dags att bestämma så man får den innan studenten :-)

I eftermiddag gick jag & Zingo en skogspromenad. Han var på ett underbart bushumör & det blev en riktigt rolig & busig promenad. Det är ngr ´+grader & snöade lite så det var ett skönt väder :-)

Gjorde en kyckling i lergryta idag med potatis. Använder skyn från kycklingen till brunsås med gele i. Såå himla gott :-)

Nu blir det soffhäng & tv  :-)

Ha en fin kväll!


17 kommentarer:

  1. Härligt att bli så firad även om tjejen byter kameran..
    Nä,stackars din mamma/Kraaaaaaaaam ♥

    SvaraRadera
  2. Förstår dotterns besvikelse med kameran om det nu är en systemkamera hon helst vill ha.Bra om det ordnar sig med återköpet. Vad är det som hänt med din mammas knä,har hon fått sprickan pga ett fall? Hoppas läkningen går bra för henne och med den bauta stora skenan borde det göra det sannerligen...
    Kram**

    SvaraRadera
  3. Så fint att dottern samlade sig så hon får det hon verkligen vill ha!

    Kraaaam

    SvaraRadera
  4. Så härligt för dottern att få chansen på en fin systemkamera, det har ju vår snart nittonåriga minsting....hihi...oxå gemensamt med din ;)
    Stackars din mamma ....så jobbigt det verkar...men vilken tur att hon har din far som kan kriga lite för hennes skull.
    Ha en fin dag.

    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Klart knäet kommer bli bra :)
    Förstår att dottern vill ha en systemkamera, särskilt om hon redan har haft en. Det gör stor skillnad på fotona. Det är ju bra att hon själv kunde lägga till och få den hon vill ha. Åh, ska er dotter också dansa bal? Hur är det hos er? Här tycker jag att det har blivit lite uppschaussat och det ska vara fina bilar till transport etc. Lite stureplansfasoner nästan, suck! Har fått plocka ner dottern min till jorden en aning eller så fr hon se till att bekosta det hela själv.
    Hoppas att du får en fin dag, kram kram Milla

    SvaraRadera
  6. Men vilken pärs för dina föräldrar!! DEt är ju värre att hantera sjukvården än skadan verkar det som. jag blir arg bara jag läser detta, hur ska då inte dina föräldrar känna sig. FY vilken nonchalans.
    Balklänning ja..ojoj. Påminner mig att min son också tar studenten men han är lite mer "chill" i frågan om vad han vill göra på studenten. Jag bestämmer mig sen, fick jag till svar!?!
    Låter gott med kyckligen. Hur gör du såsen sen - brunsås tycker jag är svårt att få till så det blir gott. Kanske är det för vi aldrig har sås men när man väl gör det så vill man att det ska smaka gräddgott :))
    Ha en skön dag
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  7. Hoppas att det går bra med återlämnandet av kameran, förstår att hon vill ha en systemkamera, har man ägt en så kan man inte tänka sig något annat. Hoppas att det skall gå bra med återhämtningen för din mamma, sådant där kan vara segt. Kram

    SvaraRadera
  8. Stackars lilla mamman, hur har hon fått sprickan i knät..?

    Roligt att bli firad , gånger många..:) Förstår förtvivlan när man är rädd att bli uppfattad som otacksam, men just kamera är ju något väldigt "personligt". När jag önskade mig en kamera så rara maken att jag skulle gå till affären och lägga undan den jag ville ha, det blev ju inte såå stor överraskning men jag fick ju den jag ville ha och jag ääälskar min kamera. Jag använder ju iof min iphone lika mycket men det är ju Nikon som gäller när "riktiga" kort ska tas...:)

    En lergryta hade jag en gång i tiden, gör du mycket i den, jag kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att den ofta stod i ugnen med något gott i.

    Ha en bra dag i vintervädret.

    Kraaam

    SvaraRadera
  9. Hoppas alla gillar mitt "snygga"ben i denna "nätta" förpackning. Bara det slutar värka ska det nog bli bra. Det är ju "bara" först o främst 6 v i förpackning man får väl stå ut, det är inget annat att göra. Kram mor.

    SvaraRadera
  10. Grattis till dottern!

    Helt rätt att byta kameran, jag tror nog att morfar och mormor förstår och inte tror att det är otacksamhet :-)

    SvaraRadera
  11. det är nog roligt att fylla år när man inte är äldre än så :) sedan kan det mer eller mindre kvitta tycker jag
    vilket dilemma med din mamma, din pappa gjorde helt rätt som blev arg, jag menar, hur behandlas vi människor av sjukvården nuförtiden, hoppas läkningen kommer att gå fort nu, förmedla några kramar till din mamma härifrån också
    kramar

    SvaraRadera
  12. Vad jobbigt för dina föräldrar. Jäkla sjukvård! Jäkla läkare... suck... Man blir ju trött :-(
    Men kul att dottern blivit firad. Förstår att hon vill ha en systemkamera, hoppas hon hittar det hon vill ha. Goa morfar. Var köper man balklänningar någonstans?
    Hoppas du har en fin onsdag! Kramisar från mig! ♥

    SvaraRadera
  13. Otur för din mamma med knät verkligen, hoppas det kommer läka bra nu och att inget annat händer.
    Kram♥

    SvaraRadera
  14. Tur han röt i - far din så det blev ordning på torpet. Balklänning ja det är inte lätt. Är så glad att det är gjort och att det inte behövdes mer än 1 gång - vilket skillnad mot gossar. Men vi hittade en nätbutik i Borås och vi kunde även åka dit och titta innan köpet och prova och dottern hittade en där - en cocktail klänning för då var det på modet med knäkort och mer användbart på någon annan fest. Hon provade en långklänning men det var inte hon alls. Men lite kul är det ju också med allt stök - 1 gång! Jag kommer inte ihåg vad sidan heter men ska kolla med dottern om hon minns. Må gott

    SvaraRadera
  15. Ja , nu har dottern din firats ordentligt !
    Det är tydligen systemkameror som gäller . Sara önskade en sån i julklapp. Ja ...hon fick en , vi brukar inte köpa så dyra julklappar . Men eftersom vi nyss hade sålt huset så tyckte vi att barnen kunde få lite extra denna jul .
    Oj , vilken benställning din mamma fått . Hoppas hon blir bra nu .
    Balklänning blir det här också ......Sara går ju i 9an , och dom har bal då också , lite överdrivet . Borde räcka med studentbal .
    Kram ♥

    SvaraRadera
  16. Vill krama om dotra din, förstår så väl hennes känsla =). Va skönt att d löste sig iaf o att hon fick önske-kameran!

    Va skönt att Zingo sköter sig så bra! Underlättar en hel del kan ja tänka ;).

    Besvärlig anhörig?? När d alltid ska va så där så måste man ryta till till slut! ra att skenan är på nu, håller tummarna för att det läker bra.

    Kram!

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis