måndag 11 februari 2013

sjukvård.... underbara sjukvård....

Idag startade jag dagen med att linda dotterns tumme... Hon har haft jätteont i tummen i 4-5 dagar utan att hon överansträngt eller skadat sig. Jag ringde till Vct på morgonen & på onsdag fick hon en tid så att man ska kika på den. Det är ju lite konstigt att få så ont av ingenting.. kanske är en inflammation eller liknande.

I slutet på förra veckan fick vi ett brev av Allergiläkaren. Hon ville att dottern skulle göra en urinsamling för att mäta histaminmetaboliter. Dottern verkar överproducera histamin & de triggar igång hennes magproblem som vid Systemisk Mastocytos. I samma brev skriver läkaren att hon tycker att dottern dagligen ska ta 3 antihistamintabletter (allergitabletter som minskar histamin nivån). Tidigare har hon tagit 2-3 vid behov (magont/magproblem). Jag skulle idag ringa upp till Allergimottagningen så de kunde ordna med urinsamlingsdunkarna & då frågade jag om det verkligen är så bra om dottern tar allergitabletter dagligen nu OM man ska göra en 24-h urinmätning av Histaminmetaboliter? För mig känns det som att man ska mäta histaminkoncentrationen & samtidigt ta antihistaminer.. Det rimmar dåligt i mina öron.. Nejdå sa sköterska det är NOG  ingen fara.. Men jag bad henne kolla detta med läkaren, jag tror INTE det är meningen att man gör detta samtidigt... Så som jag minns det från en tidigare mätning för 6 år sedan så var det iaf en regel att man inte fick ta antihistaminer under mätningsdygnet & ngn ngr dagar före... Sköterskan blev irriterad men lovade kolla upp detta ändå.. Jag sa det är ju dumt att slösa på resurserna i onödan, bättre fråga en gång för mycket än en för lite... Tack för hjälpen ;-)
.... Ibland är jag väldigt enveten.... :-D

Har varit en sväng på Jätten (Ica) med dottern var ngn specialglass som hon ville inhandla... Hon har legat i sängen & mumsat glass & kollat film... Nu sover hon en stund. Hon är så trött! Hon har varit iväg i skolan 2 lektioner idag. Kortdag. Hon var en sväng hos sjuksyster med tummen & hon sa som jag, det kanske är inflammerat...

Sonen är ledig idag & värmer upp inför kvällens bowlingmatch ;-)

Igår åkte jag & maken till Hundbadplatsen för en promenad med Zingo. I början av promenaden upptäckte vi en ungefär lika stor hund som Zingo & dennes matte. Den hunden vägrade att gå frammåt... Nä han väntade in Zingo :-) Så jag & maken fick sällskap på promenaden & Zingo & den lille spanska hunden fick springa lösa & busa. Vi skiljdes åt & Zingo fick fortsätta sin bus promenad. Det var längesedan jag såg honom springa så... Han hävde sig rakt ut på en stor fotbollsplan & sen sprang & sprang & sprang han till han inte orkade mer :-) En härlig syn :-)

Full i bus.. Härligt!!!
Strax dags att köra igång med middagen, tänkte mig köttfärslimpa idag & så ska jag ta en Zingowalk. Det har ljusnat & solen är nästan påväg igenom :-)

Ha en fin måndag!











17 kommentarer:

  1. Här skiner solen nu :-) Innan var det helgrått, urtrist. Jobbigt för dottern med det onda fingret, hoppas hon får hjälp på vc. Bra att du står på dig när du ringer vården, det måste man - annars blir det för det mesta pannkaka av det hela...
    Hoppas ni får en fin eftermiddag och kväll! Kramis! ♥

    SvaraRadera
  2. Bra att du står på dig, för nog låter dte konstigt att hon skall ta de tabletterna samtidigt som hon skall samla urin, för det värdet borde vara miss visande resultat. Kram

    SvaraRadera
  3. Ja du.....denna sjukvård ! Tur du är uppmärksam , tycker det låter som du skriver .
    Roligt han har Zingo på era promenader .
    Hos oss är det Peter som går långpromenaderna med Ludde , men vore nog inte helt fel om jag också följde med ibland ;)
    Köttfärslimpa låter gott , det var längesen vi åt .
    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Riktigt fina vinterdagar har vi♥
    Här har det inte blivit några långpromenader under helgen. Men får ta igen det under veckan :)
    Köttfärslimpa är ingen favorit hos våra barn. Men jag tycker det är gottigotti♥
    Ha en fin kväll!
    Kramen rara du♥

    SvaraRadera
  5. Vad bra att du frågade för det låter ju verkligen motsägelsefullt att äta antihistamin om man ska testa histaminer? Undrar vad svaret blir?
    Låter som Zingo, maken och du samt spanska vovven fick en härlig promenad =D Vädret har ju varit underbart idag fastän jag missade det hela eftersom jag möblerade om vardagsrummet hela eftermiddagen, skratt. Får skylla mig själv att jag har ont i ryggen nu :/
    Funderade p köttfärslimpa jag med idag men det bidde köttbullar av smeten istället. Gott tillsammans med lingon och gräddsås :b
    Ha en fin kväll, kram Milla.

    SvaraRadera
  6. Hm...jaaa sjukvård!!??!!
    Härliga goa lille Zingo/NoooosPussss & Kraaaaaaaaam ♥

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig full i bus bild :-) ha en fin tisdag. Kram

    SvaraRadera
  8. Nope, har inget kort, skulle kunna begära det iofs, då jag gjorde operationen fanns det inga kort att få. Men trots kort så finns det ändå restauranger som inte bryr sig om just de korten.

    Hoppas astt du har en fin Tisdag.. Kram

    SvaraRadera
  9. ja, sjukvården ja, du skulle bara ha hört mitt senaste samtal med sjukvården, det blir ju så att man faktiskt skrattar åt det efteråt, jag tycker så synd om din dotter
    ha en fin tisdag nu
    kramar

    SvaraRadera
  10. Klart att sköterskan blev irriterad; du klampade ju in på hennes område. Och vilka är vi, vanliga döda, att komma med frågor och funderingar!? ;)
    Stå på dej!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Sjuk"vård" jaja...
    Ljuvligt busfoto på söte Zingo/Nospuss & Kram från mig!

    SvaraRadera
  12. Hundbadplatsen? Är det inte för kallt att bada nu? ;-)

    SvaraRadera
  13. Visst lär man sig att bli envis när man har med sjukvården att göra!
    Jag var jätte"snäll" före min artros men nu är jag rejält påstridig och kräver ordentliga svar!
    Lycka till!!

    Kraaaaam

    SvaraRadera
  14. Sv: det hoppas jag också
    en fin kväll till dig
    kramar

    SvaraRadera
  15. Tur att du har kunskap om saker och ting inom sjukvården och kan ifrågasätta för ofta är man ju helt i händerna på den tror att allt dom säger är rätt.

    Det är härligt när man ser sin hund göra såna där rusningar runt runt och ser alldeles vild och glad ut. Numera är det ju inte så ofta min gör det men det händer.

    Köttfärslimpa - ska noteras i minnet för det är gott! Må gott

    SvaraRadera
  16. Det är nog bra att vara enveten i sådana här fall. Skulle inte förvåna mig om du har rätt:-)

    Kramar cecce

    SvaraRadera
  17. Fick du något svar från "sjukvården"..? här har det skickats remisser till diverse neurologer, vi får väl se vad de svarar mig. Tur att du är på tårna iaf...

    Gott väder har det allt varit de sista dagarn, fast nu snöar det igen..undra om det lägger sig..;)

    Kraaaam

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis