torsdag 18 april 2013

Laddar om...

Klockan ringde 6.30 "uppdrag väckning". Klockan 8 var vi på Lasarettet på Allergimottagningen dit dottern var kallad för sina magproblem. Nu lutar det åt att den diagnos man trott att dottern haft under hela sin uppväxt inte stämmer. Ja mig kvittar det vad det heter det man drabbats av bara man hittar ngt som gör livet drägligare :-) I dotterns fall så har hon haft magproblem sedan hon gick på mellanstadiet. Konstiga attacker med blekhet, gäspningar, aggression,heshet, huvudvärk, yrsel, dimsyn, svullna körtlar, illamående, kräkningar, diarre & nässelutslag. Man har trott att hon har Systemisk Mastocytos, men i dagsläget så tvekar man... Däremot VET man att hennes besvär blir bättre av 3 antihistaminer(allergitabletter) & primperan (mot illamåendet). Det är så hon botar det idag & det är med hjälp av de tabletternba hon håller magen i "balans". Visst känner hon av magen ngr ggr/v men hon motar det med medicin. Förr eskalerade det bara...

Denna allergologen är helt fantastisk. Engagerad, undersökande, noggrann & idérik. Hon kom med många förslag på mediciner som dottern ska testa när magen sätter igång för att försöka se hur hon ska kunna må så bra som möjligt & stoppa ett anfall på snabbaste sätt. Dottern har idag blivit utrustad med Betapred(kortison tabletter), ska dagligen ta 3 loratadin + en extra vb & en adrenalin spruta. Sprutan ska testas vid ett stort anfall för att se hur dottern reagerar. Det KAN vara så att hon har ngn typ av allerig/överkänslighet trots att hon inte visar antikroppar mot något.... Idag fick hon testa att skjuta sig i benet med en låg dos.. Det gick bra men hon blev skakig :-)

Man gjorde även en mätning av syresättningen vid en hastig promenad & en lungröntgen samt skrev en remiss för att få göra ännu en Spirometri Co diff, eftersom förra spirometri codiff visade avvikande syresättning. Vi har även fått en akutremiss för provtagning vid attack samt 2 urindunkar med ngn syra i. Där ska det samlas urin i 2 dygn efter stor attack.

Vi var på plats klockan 8 & lämnade lasarettet 10.45!! Det är bra med noggranna läkare men så lång tid trodde jag faktiskt inte att det skulle ta idag.... Nu har jag kört dottern till skolan :-)

Laddar om för att strax ta en Zingowalk i gråvädret. Det regnar i dag & är allmänt trist väder. Men tänk vilken explosion det kommer bli i naturen när värmen kommer efter regnet :-)
Igår tog vi en underbar promenad i skogen i solgasset. Jag hittade mina första tussilago för iår... Så härligt :-)

Jag beställde hårfärg på shopping4net.se i söndagskväll. De fick ordern i måndags & jag fick hårfärgen igår med brevbäraren + ett prov på parfym. Den färgen jag köpte har jag inte kunnat hitta det sista här i stan så beställde det till ett bra pris på nätet. Snabba pix & lagom dyrt :-)


Så igårkväll färgade jag dotterns hår. Vi har använt samma hårfärg de sista 20ggr jag gör precis på samma sätt varje gång & ändå blev det gult i hårbotten & väldigt mycket ljusare i längderna. Så klockan 20 igårkväll fick jag häva mig ner till Coop i sonens nya pärla & köpa silvershampoo. För annars hade inte dottern kunnat visa sig ute... *tårar & tandagnissel*(så illa var det inte men...) Satte i silvershampoo i botten i ca 10min & nu är håret helt ok :-) PHUUUU då slipper mitt huvud rulla ;-)

Dags att ta Zingo en sväng...

Ha en fin torsdag!









14 kommentarer:

  1. vad bra att det verkar gå framåt med dotterns medicinering, att det hjälper henne att må lite bättre
    Sv: jodå, bilder kommer sedan, det regnade förut men nu är det uppehåll, så jag ska ut och fota mina penséer :)
    kramar

    SvaraRadera
  2. Härligt att de är så noggranna där på allergologen. Skönt att höra. Hoppas verkligen inte att hon får en sån där stor attack, låter inget vidare... Blåser det hos dig med idag? Mår du därefter också? Hoppas du känner dig bättre än vad jag gör. Kramis! ♥

    SvaraRadera
  3. Att träffa bra läkare är guld värt så jag hoppas att dom nu får bukt på det hela oavsett vad diagnosen blir till sist. Bara man kan få rätt mediciner också så hon får må bra. Här är det storm tror jag för det blåser rejält och regnat har det gjort men nu är det uppehåll och kroppen ja den protesterar ju mot vädret. Må gott

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen jobbigt att inte kunna få en diagnos men så underbart skönt med noggranna läkare.
    Jag har bara hittat/sett en enda pyttepytteliten tussilago:-) Men snart kommer det massor!
    Idag har jag iallafall trotsat höstrusket och planterat lite vårblommor på altanen....man måste ju hjälpa våren lite på traven;-)
    Torsdagskram!

    SvaraRadera
  5. Vad bra att de är noggranna, hoppas att medicineringen skall hjälpa henne vid nästa attack. En diagnos kan alltid vara bra att ha oavsett vad den heter, då är det liksom lättare att behandla. Kram

    SvaraRadera
  6. Vad bra att dottern har en bra, noggrann och idérik läkare som gör sitt bästa för att få ordning på dotterns besvär.

    Vilken tur att silvershampo kunde hjälpa mot "fel" hårfärg så hon kunde vistas ute idag ;-)

    Ja jag hoppas att det snart blir en explosion i naturen. Jag fyller år om några veckor och då SKA det vara fullt med fina vitsippor för det är så det ska vara när jag fyller år ;-)

    Ha en fin torsdag!
    Kramis

    SvaraRadera
  7. Det är viktigt att träffa bra läkare som ger rätt diagnos,allt för att minimera ett onödigt lidande. Jag vet,jag har själv valsat runt i sjukvården...
    Kram vännen**

    SvaraRadera
  8. Låter så hemskt jobbigt detta med din dotter...verkligen ledsamt att ha det så tufft.
    Skönt med ordentliga utredningar, hoppas nu det blir tydliga resultat som leder till behandling.
    Tack för hårtoningstipset. Ska kolla upp.
    Hoppas du får en fin helg vännen

    Kram Lollo

    SvaraRadera
  9. Hoppas verkligen hon får rätt diagnos nu.
    Ja,NU är våren här :)
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Oj, det var ett långt besök men som sagt om man får adekvat hjälp så är det ju värt det. Skönt att det finns resurser i närbutiken när håret blir gul ;)
    Ha en skön helg, kram Milla

    SvaraRadera
  11. Hoppas verkligen att hon fått rätt diagnos nu!
    Ha en underbar fredag!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Sv: önskar dig en fin fredag, här småregnar det men förhoppningen är att det slutar mot eftermiddagen
    kramar

    SvaraRadera
  13. Hoppas hon får rätt hjälp nu. Tycker så synd om henne.
    Här skiner solen så vackert på himlen idag♥

    Som du ser har jag lite svårt att släppa bloggen helt hihihi
    Kramen rara du♥

    SvaraRadera
  14. Hoppas det ordnar sig för dottern nu då! Tur att det finns nåt som hjälper det till det bättre ändå.

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis