lördag 14 september 2013

överraskad

Igår kväll gjord jag en kycklinggratäng med mangochutney, receptet hittade jag inne hos Milla. Det var gott. Serverades med jasminris & sallad :-)

Dottern åkte till ngr kompisar. Jag & maken hade en skön kväll & roade oss med Doobidoo. Tyckte det var riktigt roligt igår, Skavlan & Tyst Vittne. En mysig kväll :-)

Idag efter Zingowalk & brunch åkte maken med tvillingbroder & svågern till golfbanan. Här hemma kikade jag runt lite i garderoben & fick för mig att prova ett par gamla jeans som jag hade 2008 innan jag blev sjuk. Jag är strumaopererad för 25år sedan & 2009 så rasade ämnesomsättning pga en medicin nedtrappning. Jag drabbades av många jobbiga symtom som ångest, skakningar, sockerdricka i hela kroppen & skakningar, andfåddhet, mjölksyra av att bra röra mig LITE, tappade alla ögonfransar & ytterdelarna på ögonbrynen, fick problem att svälja, högt bltr, högt blodvärde, ökade massor i vikt, blev tjock, svullna fötter, vrister, händer & fick myxödem. Det tog läkaren & mig flera år att få ordning på ämnesomsättningen som pendlade hastigt & gjorde mig så sjuk... Mycket sjukare än både min läkare & någon i min omgivning förstod.... Men nu har jag haft balans, samma värde i 1½år ungefär & nu börjar det märkas ordentligt, mår mycket bättre :-)

Över en natt växte båda fötterna, speciellt den ena...

okt 2009 när jag är som sjukast & augusti 2013






Jag drog iaf på mig jeansen från 2008 & döm om min förvåning.. De passade!! Hittade ett par trekvartsbyxor som jag oxå hade sommaren 2008. De har jag inte ens fått upp över lår/bak/mage. Sitter som en smäck idag :-) Man blir så glatt överraskad :-) Visst har jag märkt att jag tappat i vikt, men det går så långsamt... så man ser inte skillnaderna.. TUR att jag behöll de gamla kläderna... Ett par toppar testade jag som satt bra nu & en kofta... Ska ta & inventera hela garderoben någon dag frampå :-) Härlig känsla... & visst jag är fortfarande rund & överviktig men det går så sakta åt rätt håll & det är jag jätte glad för. Jag har inga skakningar, kan gå utan mjölksyra, inget högt bltr, bra blodvärde, ganska mycket ögonfransar, ögonbrynen är på G så sakta, ångesten hålls i chack oftast. Tur det finns Levaxin & att jag idag har rätt dos & får tar smärtlindrande som jag behöver...

Mitt på dagen körde jag & Zingo dottern till jobbet. Jag & Zingo tog en promenad på okänd mark :-) Mycket gott att lukta på...

Nu sitter jag & maken i soffan mätta & belåtna efter att ha gjort 2-pajer. En broccoli/ädelostpaj & en tacopaj, recepten finns i min receptblogg. Nu ska vi kika på Alla tiders hits & Kungen 40-år på tronen & äta "lördagsgodis" ;-)  sen blir det till att åka & hämta dottern som slutar 22.30. Kan bli ett glas vin sen när vi kommer hem ;-)

Ha en fin kväll!

10 kommentarer:

  1. Visst är det en härlig känsla när kläder som tidigare varit för små helt plötsligt passar :) grattis till det!
    Det är en otrolig skillnad utseendemässigt på de olika fotona.
    Det är även härligt att höra att du mår bättre. Kan bara säga...fortsätt kämpa :)

    Ha det gott!
    Kram Ica

    SvaraRadera
  2. Vilken resa du har gjort - så skönt att det är bra eller bättre nu. Och vilken bonus att hitta kläder man en gång hade - känner igen den känslan. Jag kommer ju också i de kläder jag hade innan jag fick fibron men fick ju ta hjälp av en gbp op. Och helt klart värt det. Fast hade jag fått välja hade jag gärna gått på gymmet 4-5 gånger i veckan ihop med allt annat och då också fått ha kvar storleken på det sättet men det är som det är och man får ändå på något sätt vara glad - det kunde vart värre.

    Idag regnar det här och det blir en innedag - tror jycken tog ut sig för mycket också igår.

    Kyckling blir det här och ska kolla in ditt kycklingrecept. Må gott

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att det går åt rätt håll...du ser jättefin ut tycker jag............

    SvaraRadera
  4. Fint att du fick bukt med allt det där, jag vet hur det kan vara med svullna fötter över en natt, det lär jag aldrig bli av med. Tur att det finns vattendrivande ;) Ha en fin Söndag. Kram

    SvaraRadera
  5. Va kul med kläderna.
    Jag är också glad att jeansen passar. Har inte haft dom på hla sommaren. :-)

    Kycklinggratäng låt gott.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det är ju kul om vikten går åt rätt håll.....här tror jag det går åt fel håll ;)
    Du ser fräsch och fin ut på alla bilderna tycker jag, med eller utan extrakilon :)
    Du lagar ju alltid så god mat och ändå har du minskat i vikt.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  7. Det är förfärligt med struman. Jag hade också ett par helvetesår från jag gick min diagnos 2002 tills förra året. Jättesvårt att hitta rätt dos eftersom även mina andra sjukdomar/mediciner påverkar upptag och behov av hormonerna.
    skönt du mår så mycket bättre.
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  8. Så skönt att du får må bättre nu med rätt medicinering, och vilken härlig känsla när man börjar komma i kläder igen.
    Vad det gäller Bamse så har han det jobbigt med såret det syns,och han vill gärna komma åt och slicka. Men förhoppningsvis börjar det kännas bättre snart...
    Kram vännen**

    SvaraRadera
  9. Godmorgon! Hoppas att du får en fin Måndag :)

    Ja gällande vattendrivande så tar jag dem vid behov och det behövs just under varma dagar, skulle inte klara mig utan dem. I mitt fall är det njursjukdomen som ställer till det. Förstår att det inte är samma sak med din sjukdom.

    Kram

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis