måndag 30 september 2013

trevligt på öppen mottagning

Idag stod klockan på ringning till 06.30. Steg upp väckte dottern, åt frukost & sedan fixade jag mig. Efter att ha lämnat dottern på busshållplatsen så åkte jag till Vct. Tjockt med bilar utanför.. Klev in 8.10 5 minuter innan kassan öppnar & fick nr.20 till läkare.... Satte mig ner & förberedde mig på en lång trist väntan. Men efter bara ngr minuter dök Zingos bröders matte E upp. Hon sökte för ont i knät & jag för hälsenan. Blev en trevlig  stund.. Tog väl en timme i väntrummet, men då hann vi ju med att stöta & blöta det mesta jag & E :-)
När jag väl fick anmäla mig i luckan så hade min doktor så många före mig att jag frångick mina principer & tog en annan läkare som lustigt nog visade sig vara min granne ;-)
Hon skrattade gott när hon såg att det var jag & höll om mig där vi gick i korridoren & sa "hälsar du på mig idag" :-)
Jag förklarade mina problem & beskrev vad jag trodde hänt. Hon undersökte noga & konstaterade att det är hälseneinflammation. Det har svullnat så mycket bredvid hälsenan att det blivit ett blåmärke. Inflammationen har spritt sig runt om hälsenan & fram över vristen samt ner i hälen i trampdynan & utsidan av trampdynan under foten... Kraftigt inflammerat.... Ska äta antiinflammatoriskt i 14 dagar samt gå till en sjukgymnast som kan hjälpa mig. Blir det inte bättre på 14 dagar så skulle jag få en kortisonspruta.


Hon skulle oxå kolla upp om inte jag skulle kunna få medicinsk fotvård. Jag får hälsprickor. Har problem fötter & har mycket jobbigt med kroppen så att jag tycker det är besvärligt att sköta fötterna på ett bra sätt. Det skulle kunna vara så att inflammationen jag nu fått i hälsena har kommit från en hälspricka som släppt in bakterier. Det tror jag inte, då fötterna varit bättre i sommar. Men kan jag få medicinsk fotvård så är jag mer än tacksam. Försökte med min läkare för ngr år sedan men han sa att endast diabetiker fick hjälp med det....

Igår eftermiddag var det så ljuvligt väder att jag & maken tog med oss Zingo på en skön promenad i skogen. Ljuvlig promenad om det inte varit för hälsenan...


Till middag lagade vi Herrmans & åt med hemgjord pizzasallad. Blev sen middag igår. Vi åt vi 20-tiden, tsm med dottern efter att maken hämtat henne på jobbet i går kväll. Det blev efterrätt oxå mango/passionfruktsfromage med passionfrukt. God söndagsmiddag :-)

Idag har vi härligt väder & solsken så jag & Zingo har tagit en riktigt skön promenad & nu har jag ätit lite lunch :-)
Det funkar att promenera, även om det känns, riktigt illa är det i uppförsbackar, då känns det som senan ska gå av....  Det gör ju jäkligt ont efter promenaden, men då har ju jag möjlighet att vila.... Tror att en del av mitt slitna mående kommer från inflammationen, jag har ju känt mig febrig under en längre tid till & från med influensavärk.. Kanske kanske kanske släpper det nu OM jag får bort inflammationen... Det VILL jag tro iallafall :-)
Det är tur att jag är envis för annars hade inte Zingo fått rastat sig alls idag...

Ha en riktigt fin måndag!

11 kommentarer:

  1. Aj...aj...
    Efterrätten låter 6 ser riktigt smarrig ut :)
    Härliga foto mé <3

    Ha en fin dag trots allt/Kram

    SvaraRadera
  2. Ibland kan det vara kul att ha lång väntetid och man har bra sällskap. Vilken tur att du fick en bra läkare förutom din vanliga och att du får bra hjälp. Inflamation i hälsenan - visste inte att man kunde ha det - min hälsena är bättre sen jag fick någon krampliknande i den förra veckan och det höll ju i sig och runt hela benet och upp en bit istället för neråt. Kanske någon liten inflamation som jag botade då jag äter inflammatoriskt mest varje dag. Så jag hoppas det hjälper dig så du slipper kortisonsprutan men om man sen måste - så måste man och så hoppas jag du får den medicinska fotvården - så skönt det vore om jag fått sån också men har för "bra" fötter än så länge. Må gott

    SvaraRadera
  3. Vilken tur du hade med läkare! Hoppas att det hjälper nu också.
    Ha en bra dag. Kram!

    SvaraRadera
  4. Vad bra att du fick hjälp med din onda fot. Hoppas det blir bra med tabletterna.
    Jag har fått vara på fotbehandling eftersom jag har diabetes, men det var bara en gång. Jag har inga problem med fötterna .........ännu........
    Har haft hälsporre för några år sen, det var jobbigt. Tog länge innan det försvann.
    God mat och efterrätt!
    Ha en fin kväll.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  5. Uj de där lät inget vidare. Stackas dig, vad gör man utan sina fötter? de måste man ju ha.Hoppas de löser sig på bästa sätt.

    Kramiz

    SvaraRadera
  6. vad bra att du fick reda på vad det var med ditt onda och du, medicinsk fotvård får vi diabetiker heller inte alltid, jag får det till exempel inte, jag har försökt
    den maträtten ja, den har jag glömt, jag gillar den verkligen och ska ta och göra den någon dag nu :) tack för att du påminde
    kramar

    SvaraRadera
  7. Jag hade problem med hälsporre förut. Köpte ett geleinlägg för hälen i sportaffären. Det funkade ganska bra för att avlasta hälen.
    Kan vara värt ett försök om du hittar nåt sånt.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Skönt att man får hjälp och inte blir bortviftad med någon märklig förklaring om att det skulle vara en sträckning eller något liknande.
    Jag kommer ihåg när jag fick vara chaufför åt dottern när hon jobbade nattskiftet på McDonalds, inte så längesedan, om allt går som hon tänt sig så blir det studier som gäller igen...hoppas, hoppas, hoppas...
    Vilket härligt hösttema du har på bloggen.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Ett elände med onda fötter,dom använd ju väldigt mycket.Efter lång väntan fick du bra hjälp och det var ju skönt. Om det inte vore så pass dyrt skulle jag gå oftare på fotvård. Det är ju gudomligt skönt att få dom omskötta.
    Jag håller med dig, nog får man vara envis emellanåt för att ta sig ut med vovvsen, men oftast går det bra. Vi kvinnor är ett segt släkte..*L*..
    Kram vännen**

    SvaraRadera
  10. Jag har problem med inflammationer i fötter som du visar och särskilt när jag börjar gå barfota på sommaren . Men om jag använder craft eller seger varors kompressionstrumpa vid promenader sommartid håller jag borta inflammationer. Höst ,vinter, vår använder jag alltid någon av dessa knästrumpor med kompression i . De är värd varenda krona de kostar. Segervaror tillverkar en med frotté i som passar perfekt till vintern. Jag rekommendera dig dessa och särskild efter som du går och troligtvis står mycket när du lagar mat och grejar. De hjälper och är sköna.h Eva

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis