tisdag 22 oktober 2013

väckt x3

Igår blev jag sugen på att baka bröd. Har hört att långpannebröden ska vara lätta & bra att baka, så på kvällen testade jag ett sådant recept. Jag bakade på rågsikt/vetemjöl & hade i 1 dl blandade fröer. Brödet blev riktigt gott :-) Det kommer jag definitivt att baka igen.


Igår slutade dottern kl 23.30. Hade hon haft ett eget körkort hade detta inte varit ngr problem. Men eftersom hon haft fullt upp med sjukdomar & skolan så har inte orken & tiden till ett körkort funnits: Men frampå blir det säkert ett körkort. Från 1/11 kommer hon arbeta 5min hemifrån så det löser alla problem.
I helgen sa maken att vi skulle försöka dela upp körningarna så det inte blev så jobbigt. Han hämtade natten till lördag, jag natten till söndag & även vid midnatt söndagskväll. Makens klocka ringer vid 5.30 varje vardagsmorgon & han brukar lägga sig strax efter 22 så han har behov av sin sömn, det är viktigt att han orkar jobba.... Vi hade iaf bestämt att han skulle hämta igår. Jag erbjöd mig att göra det, men eftersom han vet att jag har svårt att somna efter jag hämtat så sa han, Jag hämtar idag så du kan somna så kan du kanske hämta imorgon. Jag lade mig strax efter 23 & var fortfarande vaken men avslappnad när dottern & maken kom hem. Vi pratade 2 ord & sedan somnade jag gott. Hörde maken lite tyst "bort i bak" i morse...  Vaknade av ett sms vid 7.30 från en kompis: "Grattis på Namnsdagen"! strax efter ringde min mobil. Det var sjukgymnasten som ville ändra tid. Tiden hon erbjöd mig i em kunde jag inte ta... Vi la på & en dryg halvtimme senare ringer hon igen.. Nu vill hon ändra tiden till fredag morgon :-) Sen var det ingen ide att försöka somna om, blivit väckt 3ggr... Jag har iaf sovit bra inatt :-) Ja förutom frampå morgonkvisten... "ring ring ring"


Igår rullade jag köttbullar till middag. De blev riktigt goda. Vi åt stuvade makaroner till dem :-)
Någon undrade om jag lagar all mat i familjen? Svaret är att till vardags brukar jag laga all mat. Har gjort det sedan barnen var mindre & jag var hemma, sjukskriven. Middagen har stått på bordet vid 16.30 tiden. Då hade vi alla 4 möjlighet att äta tillsammans & prata om dagen innan eftermiddagsaktiviteterna startade... Både jag & barnen var i stort behov av lagad mat på em.
Förr var vi en mycket aktiv familj där sonen sparkade fotboll 3-4ggr/v, maken var tränare i fotbollslaget. Dottern tränade oxå fotboll en period, men mest var det tävlingsgymnastik 3ggr/v & även cheerleading. Våra eftermiddagar & kvällar var alltid fulla av aktiviteter & körningar. Nu har sonen flyttat hemifrån, dottern har slutat träna & tar sig själv om hon vill till gymmet. Våra fritidssysselsättningar inte alls är av samma kaliber som förr. Stressen har lagt sig & vi hinner sitta kvar & prata en längre stund efter maten. Som jag har förstått på dottern så är hon väldigt glad för att vi haft dessa familjestunder i alla år. Hennes kompisar blir avundsjuka när de hör att vi äter tillsammans. Hemma hos dem värmer man i micron när man kommer hem eller tar en smörgås. Dottern är duktig på att laga mat... När lusten faller på blir vi bjudna på hennes mat...

På helgerna försöker vi att alltid laga ngt lite godare till middag. Lite festligare. Det behöver inte vara ngn lyxmat men det får gärna smaka lite extra gott. Oftast så lagar jag & maken maten tillsammans på helgerna. Eller så lägger jag ansvaret på honom, han är en klippa på att ex. steka kött.. Så gör jag de viktiga arbetsuppgifterna; duka & tända ljus.. Det är ju nog så viktigt, nästan viktigare än själva maten ;-)

Idag har vi grågrågrå väderlek. Det blåser & regnar lite... Jag ska strax se om Zingo är sugen på en promenad... Igår vägrade han nästan att gå på lunchwalken... Tyckte inte att en promenad var nödvändig... För vädret var så trist... Men på em var det liknande väder & då gick han gärna på promenad... :-)


Dags att ta tag i tisdagen!
Ha en fin dag!

18 kommentarer:

  1. Så gör vi här med, och har alltid gjort (även när jag och barnens pappa var sambos), äter middag tillsammans. Nu när ungarna är större så kan man anpassa middagstiden lite mer och det händer att vi äter middag så sent som halv 8, när yngsta dottern kommer hem från sin konfirmationsassistentsträff en dag i veckan. Då är hon den som är sist hemma. Ibland, men sällan, blir det att nån av ungarna får äta microuppvärmd middagsmat själv.
    Mitt i allt vårt fibroelände så är det ju nåt som är bra; vi har TID med våra ungar :-) Det känns gött :-) Kramis! ♥

    SvaraRadera
  2. Fullt upp med andra ord! Brödet ser jättegott ut. Jag gillar långpannebröd. Tycker att det är så smidigt.
    Hoppas att du slipper bli väckt sådär igen. Själv hade jag svårt att somna igår :-)

    Kram K

    SvaraRadera
  3. Gott med hembakat bröd! På fredag ska jag och svägerskan baka tunnbröd, 2:a gången i mitt liv :) känns faktiskt lite jobbigt suck....
    Kramen♥

    SvaraRadera
  4. Har aldrig testat att baka långpannebröd men har funderat på det. Kanske dags att göra det nån dag. Bra att ni har möjlighet att hämta dottern. Kram

    SvaraRadera
  5. Praktiskt och gott med långpannebröd.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Mysigt att äta tillsammans, det har vi alltid försökt när barnen bodde hemma, trots att det var mycket aktiviteter oftast. Men det är viktigt att samlas och få prata av sig det som hänt under dagen.
    Långpannebröd är toppengott,fast nu är det ett tag sen jag gjorde det. Skönt om ni kan turas om lite med hämtningarna, och det blir bra sen när dottern börjar jobba närmare hemmet.
    Idag har det varit såååå tråkigt väder med regnandet,jag tror minsann att man blivit bortskämd med finvädret som varit...
    Kram vännen och ha det gott**

    SvaraRadera
  7. Hej....så lustigt...jag bakade ett liknande bröd igår...hihi...
    Sv: ang orkidén så har jag inga särskilda tips....jag fattar knappt själv hur den kan blomma så fint...lite vatten med blomnäring ibland är allt jag bjuder den.
    Önskar dig en fin dag
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  8. Hej!
    festligheter ja.. Den första blir redan imorrn kväll :) Då skall det festas samt vara lite kulturell. Annars brukar det bli en hel del festligheter vid denna årstiden innan jul. Idag är jag ledig och borde kanske ha bakat lite bröd, men det finns inte varor för det i skåpen så jag får ta och skjuta fram det :) Kram

    SvaraRadera
  9. vad skönt att dottern ska börja jobba så nära snart :) då är ju hela problemet med skjutsandet över :)
    härlig bild på Zingo :) Sluggo avskyr också regnväder
    kramar

    SvaraRadera
  10. Köttbullar och stuvade mackisar... Mmmm vad gott!

    Vad bra att dottern får nära till jobbet snart :-)

    SvaraRadera
  11. Härligt med hembakat bröd, det är det allra bästa. usch din stackare att bli väckt så där mitt i skönhets sömnen. ha en fin kväll. Kram

    SvaraRadera
  12. Jag drömmer om den dagen båda mina ungdomar tagit sina körkort så kan dom få köra mig istället för även om man vill och kan ställa upp så är det ibland lite väl jobbigt också och man skulle helst velat slippa det hela. Gott med hembakat bröd - länge sen jag gjorde något nu. Och tack så mycket för alla goa omtänksamma hälsningar. Det är tufft men det går över sakta, sakta. Må gott

    SvaraRadera
  13. Det låter väl som en utmärkt tradition eller vad man säger. Jag minns detsamma från när jag växte upp. Vi åt alltid middag (hemlagad) tullsammans hela familjen. Viktigt som jag tror många missar nu i denna stress. Kramar

    SvaraRadera
  14. Det brödet såg gott ut.
    Vi har alltid ätit vid 16-tiden hos oss. Det har varit många träningstider att passa förr men nu är det inga.
    Eftersom Peter jobbar skift så lagar han mat ofta när han är ledig. Han är bra på Köttsoppa, palt, köttbullar- biffar och lite andra rätter.
    På senaste åren har vi börjat unna oss restaurangbesök lite då och då. Det hände inte när vi var stor familj hemma.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  15. Vi åt alltid ihop förr, nu är det helt hopplöst. En dotter utflugen, en hemma på oregelbundna tider liksom maken och jag. Helgen om vi har tur. =)

    SvaraRadera
  16. Du verkar så avundsvärt påhittig med goda middagar!!
    Alltid vattnas det i min mun...stuvade makaroner, det var länge sen det!
    På vardagskvällarna lagar jag sällan mat nu för tiden. Äter något lätt i mitt enboskap :)
    Men på helgen brukar jag smarta till det och då gärna med en kompis eller barnen.
    Ha det bra!
    Kraaaam

    SvaraRadera
  17. Här delar vi på kockuppgiften. Den som är först hemma lagar mat.
    Och när Gubben och jag jobbar kvällarna så lagar ungdomarna sin mat.
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Nu blev jag sugen på att baka långpannebröd. Det var längesedan men det är ju både smidigt och gott:-) Tack för inspirationen!

    Längtar också tills min dotter får sitt körkort. Skulle tro att hon är ganska nära nu:-)

    Hoppas du får en fin dag!

    Kram Cecce

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis