tisdag 26 november 2013

Frostiga soliga dagar...❄☀

Både igår och idag vaknar man och ser att solen är påväg upp...☀ Det är ngr minusgrader vi har ett väldigt tunnt vitt täcke utanför och ngr minusgrader :-)
Rätt behagligt faktiskt. Igår blevdet två sköna Zingo promenader medan solen fortfarande var uppe.❄☀ Idag har vi inte varit ute än... Men det kommer bli en förmiddags/lunchpromenad. Maken brukar ta första rundan innan jobbet....


Igårkväll på sista rundan såg jag att många redan tjuvstartat advent... Det är lite väl tidigt tycker jag... själv börjar jag väl plocka fram och fixa mot slutet av veckan...  Så det blir klart till helgen... Just nu önskar jag mig mest av ALLT nyputsade fönster.... Är veckor sedan jag bad maken att putsa dem INNAN advent och fick tillsvar...Inga problem....det fixar jag vettu... Bara det att på vardagar är det mörkt när han kommer hem och i lördags var vi i stugan och isöndags var det fönsterbyte hos svågern. Ett jobb han sedan länge lovat dem... Jag klarar inte/får inte putsa fönster för min Sjukgymnast... pga den ruckbara kotan i bröstryggen... Det är verkligen SKIT att inte klara ALLT själv.....:-(
Så har ni vägarna förbi & känner för att putsa ngr fönster så kan jag bjuda på fika ;-)


Igår var jag flitig vid spisen. Jag gjorde en köttfärslimpa och brunsås som ska bli dagens middag tsm med kokt potatis och en
lasange som vi åt till middag igår. Härmade ett recept av Per Moberg och gjorde om det a'la Mickis. Det var längesedan jag gjorde lasange med köttfärs. Har kört in mig på den med broccoli och bacon som finns i min receptblogg. Men denna lasange blev smarrig och kommer göras igen...

Har börjat fundera lite på julklappar och lite ideer vad jag ska hitta på till ungdomarna har jag. Men det är inte så lätt.

Dags att ta tag i denna soliga tisdag!

HA EN FIN DAG!


16 kommentarer:

  1. Jag tycker det är svårt att låta bli att pynta tidigt för advent när man går hemma :-) Jag kunde inte låta bli häromdagen... Det blir ju så ljust och fint när det lyser extra av stjärnor och sånt i fönstren ju :-)
    Håller med dig, det är verkligen s k i t att inte kunna göra allting själv längre. Att man skall behöva be om hjälp med saker och ting, sånt som man kunde själv förut... Man orkar ju inte tjata heller, tycker inte heller att man skall behöva tjata...
    Lasagne är ju så gott! Det var länge sen jag gjorde en sån.
    Ha en fin tisdag vännen! Kramisar! ♥

    SvaraRadera
  2. Waooo så otroligt vackert <3
    Här är de mesta julgåvorna klara - Sååå skönt/Soliga kramar

    SvaraRadera
  3. Tänker vänta med pyntet till närmare helgen jag med. Funderar om jag ska köpa mig nya köksgardiner, såg att dom hade jättefina på Jysk. Har inte börjat med julklappar ännu, tycker det är så svårt och veta vad man ska köpa??? blir svårare och svårare ju äldre dom blir. Lasagne åt vi för någon dag sedan, och jag håller med dig, det är toppen gott :)
    Kramen vännen♥

    SvaraRadera
  4. Många har tjuvstartat här också - däribland jag :D - en stake i fönstret i köket och dottern har hängt upp 2 ljuskulor i sina fönster och stjärnorna är på G också - känner att man vill njuta mer av det innan jul än efter numera. Julgranen åker upp hos mig till 3:e advent sen några år - inte som förr - dagen före julafton. Så traditionerna förändras. Och hos oss - vi är ju bara 3 - jag och barnen har vi slopat hysterin också med julklappar - det får bli något för max 200:- per person - bara så det blir lite paket. Fast hade vi haft gott om pengar så hade vi nog eller läs jag - köpt massor :D. Och vädret - det är ljuvligt ute när solen kommit fram. Må gott

    SvaraRadera
  5. Jag njuter av varje solig dag, de är guld värda!
    Jag som inte har någon gubbe får väl betala för fönsterputs när det blir nödvändigt…skulle behöva det redan nu för inte blev det bra - inte :/

    Både lasagne och köttfärslimpa var det evigheter sen jag åt. Blev så sugen!

    Kraaaam

    SvaraRadera
  6. ja de är många som tjuvstartar advent, jag brukar vara stenhård men i år får nog jag med fuska lite för jag ska ha småfolk i helgen :) Fönsterputs blir de ingen, inte så länge sedan jag gjorde så de får duga i år. Ja helgerna när gubbarna är lediga o de är ljust ute är de mycket som ska göras,....mörkret är trist. Så de ska bli skönt med lite extra ljus nu. Oh kallt ja, brrrr,,,men de e högst tillfälligt säger dom, varjefall här nere hos oss.
    Kramiz

    SvaraRadera
  7. Jag får sälla mig till skalan som tjuvstartat med pyntet, jag har ju haft smärtfria stunder och då har jag ju passat på med lite piff i fönstren. Lite ljusstakar, adventstjärnor och annat pyntigt.. :)
    Tycker nog det kan komma lite snö nu och, det känns som om jag är färdig med hösten…

    Ha en go afton.

    Kram Anne

    SvaraRadera
  8. Oj, oj, oj. Det är 1a advent till helgen?!
    Det får jag ta i tu med på lördag...

    Kram

    SvaraRadera
  9. mm, här hade vi också ett par fina dagar, idag är det gråväder och många plusgrader
    jag struntar i fönsterputsandet jag, det är ändå mörkt mesta tiden ju
    julklappar blir det nästan inga alls här så......
    kramar

    SvaraRadera
  10. Ja men det är frustrerande att inte klara av det man vill göra utan ofta måste förlita sig på någon annan..På jobbet igår sa en sjuksköterska att hon anlitar städfirma för att putsa fönster. För alla hennes fönster på utsidan, mellan och insidan blir det 500 kr när avdraget är gjort. Jag tycker det var ganska bra ändå med tanke på vilket arbete det är....Jag putsade alla våra 16 fönster på en dag. Men det behövs inte emellan gudskelov!

    Kram, Sov gott!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  11. Sv: nog blev jag rädd alltid
    önskar dig en fin torsdag
    kramar

    SvaraRadera
  12. Mannen har fått hjälpa mig med fönstren,ja i alla fall dom i vardagsrummet. Dom andra har jag tagit lite allt eftersom. Men visst är det jobbigt och priset man får betala är lite väl högt många gånger. Jag är så där dum envis och ska klara mig själv. Tänk att man inte kan lära sig efter alla år med smärta....**
    Så gott det lät med lasagne, och ofta blir det mycket så den räcker ett tag...
    Idag blåser det,men samtidigt så torkar det upp det som var lite blött o fuktigt så det känns torrare...
    Kram vännen o ha en fin dag♥

    SvaraRadera
  13. Här blir det fönsterputs imorgon. Idag räddades jag av gong-gongen (regnet), men i morgon finns det ingen återvändo... Fast jag tvättar ju fönstren i sängen, så det är inte så jobbigt ;-)

    (Anders plockar ner en fönsterruta per fönster åt mig, det är lättast så eftersom det är skjutfönster som går omlott när man öppnar dom)

    SvaraRadera
  14. vilken härlig promenad väg, lite har jag tjuvstartat för adventsstakarna har fått flytta in idag. Kram

    SvaraRadera
  15. Jag hade gärna putsat lite fönster mot en fika. Och en träff. =)

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis