måndag 18 november 2013

måndag... NU KÖR VI!

Ja... vi gör väl det ;-)



Måndag idag & vi startade morgonen med att hälsa på hos doktor A-L på Allergimottagningen. Hon är helt suverän denna läkare. Vi gick igenom dotterns magproblem & bestämde att hon fro.m nu ska ta 3 allergitabletter/dag +ngn extra vid behov. Detta för att hålla nere histaminerna. Låta mastcellerna som producerar histamin, få vila & magproblemen förhoppningsvis bli färre. Bestämt är oxå att hon vid illamående oxå kan ta primperan & om attackerna inte går att bromsa även ta betapred eller en injektion med adrenalin (har ALDRIG testat detta än).
Sen gick vi igenom andningsproblematiken. Dottern är ju ofta infekterad, har mycket hosta & mycket segt slem i luftrören. Hon har hittills tagit snabbverkande & under ngr veckor testat Giona (långtidsverkande kortisoninhalation), detta var innan studentresan. Hon fick snabbt sluta med den för att vi tror att hon reagerade allergiskt på den. Nu ska den testas igen så att man vet om hon tål/inte tål den. Den spirometri Co diff (med motstånd),såg ungefär ut som sist. En liten försämring när man andas i motstånd... Detta är ännu ett av symtomen vid ex.Granulomatös polyangit. Det som man misstänkt att dottern har... MEN som det ser ut nu så ligger dotterns värden/provsvar precis inom normalspannet men på den allra lägsta "normala" nivå. Vi hoppas att denna sjukdom INTE bryter ut, eller att hon "bara" fått en liten "släng" av detta.... Som det är just nu så är dottern påverkad av sina problem MEN hon verkar starkare nu än hon gjorde för ett halvår sedan :-) Att hennes problem skulle vara likt mina (fibromyalgi, me) kan vi nog utesluta nu... Då skulle inte hennes kropp klara av den påfrestning den klarar nu + att hon klarat att träna några ggr nu & kroppen svarar positivt på det...... Jag tror nog att det vara lätt att skylla på.... distriktsläkaren visste inte vad det är för fel, men han vet om mina problem..... Hon har säkert samma typ av problem som sin mamma...

Efter läkarbesöket åkte vi hem. Jag tog Zingo på en promenad & när vi kom in sa dottern. Jag tänkte bjuda dig på lunch idag. På den nya asiatiska restaurangen på vårt köpcenter. De har buffé från klockan 11. Inte kan man väl tacka nej till lunch :-)

Det var gott, men starkt.... & jag har idag haft PREMIÄR jag har provat att äta Sushi :-)
Ja, det var inte äckligt, men det är nog inget jag längtar efter...

Efter den goda maten gick vi en liten sväng på köpcentret. Dottern handlade lite småsaker & sedan körde jag henne till jobbet :-)



Det blev en riktigt mysig dag :-)
Till middag har vi ätit revben som maken lagade igårkväll. Vi gjorde klyftpotatis till & en pepparsås. De var goda, men jag orkade inte äta så mycket. Var mätt efter lunchen :-)

Har dammsugit av & nu kollar vi på Sommarpratarna.


HA EN FIN KVÄLL!

16 kommentarer:

  1. Hoppas dottern får må skapligt nu när hon kommit igång med jobbet så bra. Toppen att hon har så bra läkare, man ska ha tur och träffa på en som verkligen bryr sig och reder ut saker och ting ang sjukdomsbilden.
    Toppenhärligt att bli bjuden på lunch av fina dottern, vet du Sushi har jag aldrig ätit och inte har jag nån längtan efter det heller..*L*..
    Men revbensspjällen på sista bilden ser verkligen läckra ut...
    Ha det fint
    Kramar**

    SvaraRadera
  2. Jag har nog ätit det mesta som går att äta men Sushi har jag aldrig testat.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Såg mäktigt ut med maten. Förstår du blev mätt :)) Jag har aldrig ätit suchi man alla säger ju att det är så gott.
    HOppas din dotter kryar på sig. Ni har det kämpigt!!
    <3
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  4. Tycker oxå dottern verkar starkare nu än vad hon har varit om man läser det du skriver här. Nu hoppas vi att det bara blir bättre och att de mediciner hon fått ska funka.

    En liten fråga från mig som inte vet så mycket. Du skriver att ni nu kan utesluta fibromyalgi för dotterns kropp skulle aldrig klara den påfrestningen som är nu om hon hade det.
    Blir alla lika dåliga som har fibromyalgi?
    För jag vet folk som har fibro men ändå klarar av att jobba och träna och en del av dem har t om blivit bättre av rätt sorts träning.

    Vad snällt av dottern att bjuda på lunch och jag håller med dig om sushi. Det går att äta men det är inget jag längtar efter.

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ika. Dottern är mycket starkare nu än förut... Det ärvi glada för :-)
      Alla får inte lika stora problem vid fibromyalgi/ me som jag har. Det har du rätt i.
      Men om man har min problematik och utsatts för hög belastning, högre än mn är van vid så kraschar man. Förut har hon kraschat för minsta grej.. det är judärför hon har så hög frånvro i skolan.. För hon klarade inte stressen osv.... Hade det varit fibro/me så hade hon kraschat för längesen av denn stress som hon utsätts för & hela denna utbildningstid med mycket jobb. Slitsamt.. då hade hennes kropp kraschst totalt... men istllet mår hon aningen bättre och blir starkare.. En med fibro hade behövt smyga in den ökade belastningen för att kanske klara det..... jag har ju hela tiden hävdat att detta hon har, har med infektion/infektioner att göra... typ samma som Robin Söderling drabbades av efter sin körtel feber. Min dotter har under 2010 hft 2 enormt stora infektioner: körtelfeber & halsböld. Vad detta sedan orsakat i hennes kropp vet vi inte... men hon är uppenbarligen påverkad av det... kanskee blir hon friskre och friskare :-) Det VILL man ju tro... Eller så utvecklas en sjukom typ den jag nämnde & som reumatolgen på Sahlgrenska flagg#r för. Det KAN vara börj, inlednings fas. Den sjukdomen går i skov.. men det kan oxå bli så att hon blir friskare och friskare :-) Det är vad jag vill och hoppas :-)

      Kram <3

      Radera
    2. Okej...tack. Då förstår jag ditt resonemang om varför du utesluter fibro/ME.
      Vi hoppas och håller tummarna för att hon blir friskare och friskare tycker jag :-)
      Kram Ika

      Radera
  5. Va gulligt av dottern att bjuda på lunch. :-)
    Förstår att hon är tacksam för att ni ställer upp så mycket.
    Ha en fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det gick åt pipan i fotbollen, fasen också....lika bra att dra täcket över huvudet,
    Kram o natti,natti**

    SvaraRadera
  7. Men vad snällt av dottern:-)!! Sushi åt jag i somras för första gången i somras på en sushirestaurang i Malmö. Jättegott! Hoppas det blir fler gånger!

    Hoppas dottern hittar rätt medicinering. Låter som en djungel det där…
    Positivt att det verkar gå åt rätt håll.

    Hoppas du får en fin onsdag!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  8. Själv har jag inte testat sushi än, ingen här hemma vill testa det med mig och iofs tror jag att jag lär säkert känna som du, men nån dag så kanske man testar detta. Kram

    SvaraRadera
  9. Skönt att ha en läkare som är bra och som man litar på.

    Åh vad gott med asien-buffé! Gulligt av gulliga dottern att bjussa :-)

    SvaraRadera
  10. Först vill jag tacka för gratulationen på namnsdagen. Den värmde. Oj vad man önskar att ungdomarna fick vara friska. Sonen är dålig igen och äter betablockerare. Man tror det beror på att han har en infektion i kroppen. Vi håller tummarna för dem att de får bra hjälp. Jag gillar inte sushi. Har provat två gånger men nej inget för mig. Förstår att du var lite för mätt för middagen. Man är ju inte van att äta 2 stadiga mål om dagen
    Ha det så fint
    Kram

    SvaraRadera
  11. vilken fin gest av dottern att bjuda dig på lunch
    skönt att hon nu får mycket och bra hjälp från sjukvården
    kramar

    SvaraRadera
  12. Det är viktigt att få tag i en bra läkare. Det kan göra hela skillnaden!
    Sushi är ingen favorit hos mig. Det enda som går att äta är räkorna och riset :)

    Trevlig kväll
    Kramisar

    SvaraRadera
  13. Hörde en japan säga att man måste testa sushi tre gånger innan man "är fast". Så påt igen! Två gånger till. Minst. :P

    SvaraRadera
  14. Låter som en toppen dag............härligt med döttrar som vill umgås............

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis