måndag 9 december 2013

Flitens lampa...

Denna helgen har vi verkligen varit flitiga :-)
Fredagens julbord gav energi... Sen har vi nästan varit tvungna att ha igång ugnen & massor av ljus för i söndags hade vi bara 18 grader inne och snöstorm med -6 grader ute... Sen hade vi inget varmvatten heller. Det höll mellan 35-37 grader. Vi vet ju att det kanske kan strula lite nu. För föst på onsdag är vattnet och fjärrvärme installationen helt klar i vårt hus... Men maken gick ut och skottade och fångade in vaktmästaren när han kom förbi för att skotta. Man ringde det numret jag fått ang varmvattnet och trots att det var söndag så lotsade han vaktmästaren att höja vattnet en aning. Som Max hade vi 41-42 grader.
Idag har vi värme på elementen och i kranen är det iaf 52 grader så idag vågar man duscha ;-)


Vi kan iaf känna oss nöjda efter helgen :-) 
I lördags gjorde vi julkorv efter mormors recept ❤ Sååå gott!!

Igår rullade vi julköttbullar med julmust i. Det blev riktigt goda och när vi väntade in middagen så satte jag en deg. Mormors sirapsbröd. Det med julskinka på är jul för mig :-)


Så det gick i ett igår men som sagt det behövdes för att hålla värmen :-)
Vi avslutade kvällen med att tända andra ljuset i adventsljusstaken och ett 15-tal andra ljus... en stor mugg med glögg och Johan Falk på Tv. Gårdagens avsnitt var riktigt bra tycker jag :-) 

Nu ska jag ta en bloggpromenad och sen hoppa in i den varma? Duschen :-)

Ha en fin måndag!


16 kommentarer:

  1. Oj, ja då fick ni mycket gjort under helgen, och visst är det lika bra att hålla i gång för att hålla värmen uppe. Ruggigt att behöva frysa både i duschen och i övrigt också...
    Gott med hemgjord julkorv, det gjorde vi alltid förr, och vad skönt med julköttbullarna fixade. Man blir riktigt sugen när du visar bilderna och sen sirapsbrödet också, mums**
    Jag ska väl ta tag i dagen här och ge mig ut med hundarna, sen finns det ju en del att göra bara man vill..*blink*..
    Kram och ha en fin dag♥

    SvaraRadera
  2. Ni har verkligen varit flitiga i helgen...julkorv, köttbullar och bröd :-)
    Men brrrr...18 grader inne och ingen varmvatten. Undra varför de gör ett sånt arbete med fjärrvärme under den kallare delen av året?

    Visst var Johan Falk bra igår. Enl min dotter så tycker hon att nästa veckas "Kodnamn Lisa" är den bästa Johan Falk-filmen nånsin. Ska bli spännade att se nästa vecka. Sen tycker jag ju att Frank Wagner (Joel Kinnaman) är en riktig läckerbit ;-)

    Sv: Jag tyckte inte att glöggen smakade så mycket av varken chili eller choklad eller så tog pepparkakorna över smaken. Men den var helt okej.

    Ha en fin måndag.
    Kramis

    SvaraRadera
  3. Hmm...ja jag ska också snart i duschen....Är tillbaks på wordpress nu. Blev irriterad på bloggen.fi så nu stannar jag där jag är!
    Tjejträff ikväll :)
    Ha en fin måndag!
    Kram
    Kram

    SvaraRadera
  4. Wooo...Oj,vad ni vart duktiga :)
    Ha en fin Måndag/ Kram

    SvaraRadera
  5. Hoppas du fick en VARM dusch = ))

    Va mycket kul och gott ni hunnit med i helgen.

    Ha en mysig måndag.
    Kram Helene.

    SvaraRadera
  6. Hej =) wow vad ni är duktiga!! Jag är urdålig på sådant. Vi har inte ens tagit fram något julpynt, Men barnen ska vara hos den andre föräldern så vi är barnfria, men jag jobbar så känslan är inte helt med oss.' Önskar dig en bra Måndag. kram

    SvaraRadera
  7. vad ni julstökar, duktiga är ni och jag som försöker att slippa det mesta, tycker bara att det är jobbigt
    ha en bra måndag
    kramar

    SvaraRadera
  8. Kan inte påstå att jag tycker att man har planerat in att byta till fjärrvärme under rätt årstid speciellt om det tar sin tid och strular. Nu vill man ha både varmt inne och varmvatten men jag hoppas ni kan få bra avdrag på hyran! Ja vovven anpassar sig snabbt och bra hemma hos oss och han har verkligen en skön stil ibland först låg han utan kudde men det såg ju himla obekvämt ut :D Och kakorna jag bakade - ja dom tar nog slut innan jul om jag känner mina barn rätt och mig själv också. Må gott

    SvaraRadera
  9. Oj vad mycket ni gjort! Visst känns det skönt när man varit så duktig :-) Hur varmt skall varmvattnet vara egentligen? Här skall det lussebullsbakas i veckan hade jag tänkt, även pepparkakorna skall bakas den här veckan. Annars så blir det nog inte så mkt julstökande mer än att ta fram och dekorera granen framåt helgen.
    Här snöar det igen nu. Och så är det såphalt. Ha en fin måndag vännen! Kramis! ♥

    SvaraRadera
  10. Det är till att ha varit flitiga! Bra jobbat:-) Usch så kallt och ruggit, inte skönt nånstanns! Kramar

    SvaraRadera
  11. Ååå så duktiga ni varit...känner julens dofter från ert håll ända hit...hiih...Myyysigt!!
    Ha det så gott och jobba lagom...var rädd om dig vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  12. Vad duktiga ni är! :-)

    Jobbigt när det krånglar, man är ju bortskämd med att varmvattnet ska finnas där.

    SvaraRadera
  13. Egen korv..så härligt.det gjorde min pappa när jag var liten.smakade ljuvligt................

    SvaraRadera
  14. Så gott det där såg ut att vara. Jag är sugen på julskinka och därför skall jag griljera en idag :) ha en fin Tisdag. Kram

    SvaraRadera
  15. Oj,ni hae verkligen varit flitiga denna helg.
    Jag har jobbat hela helgen så jag har inte gjort det minsta här hemma.
    Så idag blir det till att handla, städa och tvätta...
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Sv: nej, jag gör nästan ingenting, luften har gått ur helt enkelt
    kramar

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis