lördag 7 december 2013

Julbord & Julkorv

Igår på förmiddagen körde jag runt på dottern och hon inhandlade diverse saker, samt laddade busskortet. Jag var tvungen att vara med för att betala... ja eller jag använde mitt kort att betala med och hennes pengar. Fröken slarv har nämligen för andra gången på kort tid tappat sitt VISAkort. Nu kommer det ett nytt och ännu en ny kod nästa vecka....
När hon var avlämnad på jobbet och jag hade tagit Zingo på en skön promenad samt dammsugit av här hemma var det dags att fixa sig för kvällens begivenheter. Vi var bjudna på julbord med makens jobb :-)
Makens tvillingbror hämtade Zingo och körde mig o maken till kontoret där det bjöds på en öl innan bussen gick till Alingsås där huvudkontoret ligger. Vi var ett 20-tal personer på bussen och stämningen var hög. Detta är första ggn vi "fruar" fick följa med så det var extra kul. Vi tillblingade kvällen i Alingsås nybyggda arena. Där vi bjöds på ett riktigt gott julbord och underhållning av ett liveband från Kinna/Örby. De var superbra och spelade mycket bra musik :-)  Vi var flera hundra personer i lokalen.
Det blev en riktigt trevlig kväll trots att man från början knappt kände någon.
Vi var hemma vid 01.30 tiden. Trötta men nöjda :-)





Idag känner jag att jag lever, rent värkmässigt. Men det är det värt efter en kul kväll! :-)

Idag tog vi sovmorgon. Sen kom makens tvillingbror och lämnade tillbaka Zingo :-)
Zingo hade legat vid hans fötter hela natten, så tvillingbrodern hade ont i benen idag, han hade inte hjärta att flytta på Zingo... ;-)

I eftermiddag har jag och maken gjort årets julkorv. Receptet är gammalt och kommer från min mormor. Vi gjorde korv på 2,5kg köttfärs så nu har vi några middagar i frysen. Vi har gjort 2 korvar till mina föräldrar och en korv till julbordet. Förr gjorde vi alltid korv hemma hos mina föräldrar tsm med barnen. En mysig tradition. Men livet förändras och man får nya traditioner :-)
Till middag idag blev det såklart ett smakprov på årets korv, potatis & pepparrotssås :-)
Det blev otroligt gott!


Har haft en bra dag och nu inväntar vi Så mycket bättre :-)

Ha en fin lördag !

10 kommentarer:

  1. Häftigt att göra egen korv det har jag aldrig gjort. Och som du är jag trött o mör efter mitt julbord igår som var stort m mycket gott. Men ibland är det värt att må lite sisådär dagen efter men jag tog bilen annars hade det varit sämre. Må gott

    SvaraRadera
  2. Gott med egen gjord julkorv!
    Det händer mycket i lilla Alingsås, var gång jag kommer hem till barndomsstaden har det hänt något nytt :-)

    SvaraRadera
  3. Låter som en jättetrevlig julfest!
    Vad kul att respektive också fick följa med.
    Ha nu en lugn och skön andra advent!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Det är gott med egengjord (jul)korv. Vi har oxå en korv som mina barn kallar för "mormors korv" bara för att det är alltid hon som gör den. Men egentligen tror jag att receptet kommer ifrån min farmor. God är den iaf.

    Verkar som om ni hade en riktigt trevlig kväll med makens jobb. Kul att få göra något annat emellanåt trots att du får "lida" dagen efter.

    Kramis

    SvaraRadera
  5. vilken trevlig fest :) och jag kan riktigt tänka mig hur tvillingbrodern kände, han ville ju inte störa Zingo när han låg där och sov så gott :)
    vad duktiga ni är som gör egen korv
    ha en fin andra advent nu
    kramar

    SvaraRadera
  6. Lät som en trevlig tillställning :-)

    Vad duktiga ni är som gör egen korv! Det har jag aldrig testat... Verkar svårt :-)

    Hon är allt en riktig slarvmaja med kortet, dottern... Hoppas inget har försvunnit från kontot!

    SvaraRadera
  7. Trevligt med julbord, även om det kommer surt dagen efter... Man behöver positiva upplevelser!!

    Kul att hålla på traditionerna och göra julkorv även om ni numera gör den själva hemma istället för hos din mor o far tsm med barnen!

    Ha en skön avslutning på söndagen och så hoppas jag värken är bättre imorgon

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  8. Det låter helt otroligt gott med egengjord julkorv!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Trevligt med lite julfest o egen korv, de e gott kan jag tänka. Jag har aldrig fixat med sånt men jag har barn faktiskt som då och då gör egen korv o då mest av viltkött. Då får alltid deras mamma med :) gott i gott.

    Kramiz

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig och rolig kväll. Hemma gjord julkorv det är extra gott. Ha en fin måndag. Kram

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis