fredag 30 maj 2014

HURRA hurra HURRA hurra!


Blommor från min barndomskompis föräldrar
Igår fyllde jag år :-) Maken & dottern grattade mig med paket. Fick ett jättesött armband & ett vackert halsband. Tack ❤






Vi firade lite lagom här hemma bara vi & vi hade en hel del att pyssla med, städ & handling men vi hjälptes åt...  för idag kommer sonen, flickvännen &Memphis hem en natt & mina föräldrar kommer i em på mat & tårta. Makens föräldrar kan inte denna dag för makens pappa har hamnat på sjukhus där han ska genomgå en kranskärlsröntgen idag. Han har varit så trött det sista... Maken var uppe & hälsade på honom igår.
Det ska iaf bli jättekul att träffas "allihopa" idag :-)

Ang dotterns utslag... som jag skrev om i förra inlägget... I onsdags vid 11-snåret bestämde jag mig för att ringa hudmottagningen & se om de tagit emot ngn remiss eller kunde erbjuda dottern en tid iaf. Dottern var så himla orolig för dessa utslag.. Hon sa halvskämtsamt men med oro.. jag tror det är blodcancer... När jag ringde vid 11 så hade man ingen information alls ang dottern. Han tyckte jag skulle ringa akuten & skynda på detta. Jag ringde akuten & de tyckte att jag skulle ringa medicin & skynda på det & jag ringde medicin... Jo tjena vad jag ringde... Remiss blev skickad... Huvudvärken kom som ett brev på posten.. TJÖTMICKIS!! Så då ringde jag hud igen & de kunde se remissen & den skulle bedömas & sköterskan bad att få återkomma, jag förklarade att dottern var jätteorolig & hon skulle se vad hon kunde göra för att hjälpa oss. Jag tog Zingo en sväng & under den tiden hann först akutläkaren ringa dottern & han sa att hon var prioriterade till tidigast nästa vecka eller nästnästa... Men han tyckte att hon skulle fortsätta fotografera utslagen "OM DE GÅR BORT" så hon har ngt att visa på hud... Men va faan är det inte bättre att titta på utslagen som 2 medicinläkare inte visste vad det var INNAN de kanske går bort???? Nåja tack vare att jag varit så tjatig så ringde hud upp med en tid i onsdags em till en överläkare. Vi åkte dit & han sa utan tvekan VASKULIT. Det är inflammerade blodkärl.... Varför får man det? Ja det visste han inte men virus, bakterier, läkemedel, ngn typ av allergi eller kanske en vaskulitsjukdom KAN orsaka dessa bekymmer.. Man gjorde en halsodling, då streptokocker ofta är orsaken & så fick dottern lämna ett urinprov. Biopsin stod man över då dottern reagerat på tandläkarbedövning negativt... Biopsin hade bara kunnat bekräfta att det är en vaskulit. Överläkaren sa, jag har inte det minsta tvivel detta är en vaskulit. Biopsin skull dock inte kunna ge svar på vilken typ av vaskulit detta var. Finns många... Utslagen kommer blekna & de röda blodkropparna kissas ut inom några veckor FÖRHOPPNINGSVIS... En förtvivlad tjej åkte därifrån med en tub kortison.. Det finns ju ingen 20-åring som vill gå med utslag mitt i sommaren på hela smalbenen & inte veta vad hon ska undvika för att inte få dem igen eller på fler ställen... MYCKET skit får hon genomgå dottern.. Det är TUFFT men det är tur att hon föddes med skinn på näsan & taggtråd har vi matat henne med sen hon var liten... ;-)
Chefen på hennes jobb tyckte att hon skulle vara hemma som igår & vila upp sig, hon är ledig idag & jobbar sedan helgen. En mycket omtänksam chef ❤
Igår hade dessa utslag sakta sakta börjat blekna lite... Det är marginellt men både jag & maken såg en viss förändring :-)

Idag är maken på golfbanan med brödernas båda hussar & en gammal kompis till oss. De har riktig tur med vädret! Solsken & klarblå himmel ☀. Jag ska förbereda lite inför eftermiddagen :-)

Ha en riktigt fin FREDAG! ❤

12 kommentarer:

  1. Grattis igen då ;-) Vilka fina presenter du fick :-)

    Jag vet inte vad jag ska skriva om sjukvården idag men skönt iaf att dottern fick komma intill och en läkare fick titta på utslagen innan dom försvann. Tycker ändå det är för jäkligt att man ska behöva ligga på och ringa och "tjata" för att det ska hända någonting. Men det är ju inte sjukhuspersonalens fel att det tar sån tid utan de som sitter och bestämmer. De finns för få anställda för att hinna med de som är sjuka. Har ju flera bekanta som jobbar inom vården och de är slutkörda och känner en frustration över hur läget är.
    Skönt att det ändå var något som kommer att försvinna men det är ju tråkigt att ni inte vet varför dessa utslag har uppkommit.

    Ja vädret är verkligen toppen idag. Jag hoppas att det håller i sig hela helgen, framför allt vill jag att det ska vara så här på söndag :-)

    Ha nu en riktigt bra dag med kalas med dina nära & kära.
    Kramis

    SvaraRadera
  2. Grattis, grattis :-)

    Men fy att man ska behöva tjata så... Hoppas dom bleknar fort och aldrig återvänder!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas verkligen att dottern blir av med det här FORT! Precis som du säger är det ju sommar och man vill ju kunna gå barbent. Och även kunna undvika ev framtida anfall av det här. Vilka fina presenter!! Såna smycken gillar jag också :-) Hjärtan är alltid fint. Ha så trevligt och mysigt idag! Kramisar! ♥

    SvaraRadera
  4. Det är tur man är tjatig när det behövs och att dottern fick träffa läkare till sist. Har aldrig hört talas om detta men det finns så mycket konstigt men när man som du säger är ung och har sommaren framför sig med bara ben vill man inte ha sånt - inte annars heller. Och fina presenter fick du - jättesött med hjärtan och idag blir det mer uppvaktning i härligt solsken. Må gott

    SvaraRadera
  5. jag tror att jag gratulerade dig i förskott :) men jag kan ju göra det i efterskott också, så
    GRATTIS :)
    fina presenter du fick
    stackars dottern, men ändå skönt att ni äntligen fick veta vad det är
    ha en fin fredag nu
    kramar

    SvaraRadera
  6. OJ vilket äventyr med dotterns utslag...................maken är på Skaftö och jag förstår på dig att ni har fint väder..............här öser det ner..............typiskt norrlandsväder........

    SvaraRadera
  7. Jösses va mycket dottern får vara med om. Hoppas det går över fort. Ja säger ofta: Man måste vara frisk för att orka vara sjuk. Och tjatig är nog tur att man är.
    Vilka fina presenter du fått.
    Ha en bra helg!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så mycket fint du fick, låter som att du har haft en fin dag :) Kram

    SvaraRadera
  9. **Grattis** & sååå mycket vackert du fått ...
    Appropå din dotter Kryis Kram till henne/Kram

    SvaraRadera
  10. Oj,oj vad jobbigt att vänta så länge innan hon fick veta vad det är för utslag hon har. Hoppas att de snabbt försvinner nu så hon får en härlig barbent sommar.
    Grattis till dig och en kram som ska räcka hela helgen.

    SvaraRadera
  11. Stort GRATTIS till dig igen och tusen tack för de fina orden du skriver till mig i bloggen.Jag lider med dotter somi ett drabbas. Jag vet också hur det känns som mamma. Man står där och tittar på och vill gärna byte. För tillfälligt är det rätt lugnt med sonen förutom att han är hiskeligt trött. Jag har vaskuliter på benen. Vaskuliter är för mig en del av den autoimmuna problematiken. Ger er inte för den är svår att hitta inte farlig men otroligt jobbig när den blommor. Det brukar gå i skov. Anledningen till att det är viktigt med diagnos är att det även sätta sig på andra ställen i kroppen.
    Sköt nu om er så gott det går.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Mycket snäll och förstående chef som lät henne få vara ledig sådär. Inte många chefer är omtänksam som denne.

    Nämen GRATTIS GRATTIS såhär dagen efter. Hoppas din dag varit fin och mysig. Många presenter har du fått åxo. Du är nog snäll som får så mycket fint.

    Ha nu en underbar lördag idag som är min stora dag.
    Kramelikram från mig.

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis