tisdag 24 juni 2014

Du ställer då till det...

Förbannade ämnesomsättning :-(
Jag fick giftstruma som 18-åring o opererades. Var ganska svårt att ställa in levaxindosen men tillslut gick det... Hade ngr mindre dippar när jag var gravid men sen kom värsta dippen för några år sedan när jag skulle trappa ner en värktablett i alltför snabb takt för mig.. Sen har det varit minst sagt svårinställt... Har varit för högt, så har man ändrat i dosen så har det blivit för lågt så jag fick myxödem.... Men har haft stabila värden 1,0 sista året. Så fick jag blod o järnbrist i april o då hade jag 0,1 i Tsh värde men man ville avvakta... Fick blodet o järnet o mår dåligt.. Känner mig låg, trött har ångest, är deprimerad, har hjärtklappning, känner mig stressad, har svårt att sova o att slappna av och är jättedålig i magen o har varit det i 8-10v Tog nya prover i torsdags Tsh 0,2 JAG SKA HA 1,0 så nu fick jag en förklaring... Kroppen går på högvarv.. Så dags att sänka levaxinen igen.... Suck!! Visst jättebra att jag fått en förklaring till varför jag känner mig så låg o varför magen bråkar så med mig... o det går att fixa MEN det är inte okomplicerat & jag vet att risken är att jag börjar pendla igen... Surt :-( 
Att en körtel i halsen kan orsaka så mycket problem... Det är ju 27-år sedan jag opererades nu borde väl ändå kroppen o hormonerna kunna enas...

Idag har plåtslagaren varit här o satt plåt runt den nya balkongdörren. Blev jättebra och vilken trevlig man :-) Zingo var dock lite skeptisk men la sig sen i solen o tittade på när plåtslagaren arbetade :-)

Vi har haft jättefint väder idag. Solsken och 20' i skuggan. Jag har mellan Zingowalkarna, ihopvikning av ren tvätt och matlagning njutit  1,5h i solstolen ☀️
Maken åkte till golfbanan efter maten o då la jag mig på mage i solgasset en stund. Nu tar ju inte solen efter kl 15 enligt dottern ;-) men det var inte dumt ändå!! 

Hoppas ni har en bra tisdag! ❤️



13 kommentarer:

  1. Sååå underbart det ser ut att få ligga och sola.
    Vi har fina mornar och kvällar men på dagarna regnar det. Och i går hade vi som varmast på flera dagar.....15 grader....
    Nä...jag vill ha värme NU!!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag vill också att det ska vara varmt nu! Var är du värmen??
    Idag har vi soligt , men det blåser...inte såå varmt..

    Ha en fin onsdag!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Men uch o fy stackars dig, hoppas din kropp och alla hormoner börja enas snart, de där lät inte alls kul. De finns tydligen många körtlar o saker i kroppen som stör våra hormoner, i mitt fall kollade de ju binjuren som jag har förändring på, den producerar ju hormonerna, men enligt vad de säger är mina hormoner i balans och nu mera känns de faktiskt så, ett tag var de jobbigt men nu är de helt okey förutom att jag "får man skriva de här" hihi fått tillbaka de där röda veckorna, som jag slapp för några år sedan...nä de ville jag ju inte. Och dom ska kolla varför, de e inte speciellt normalt tror jag. Annars verkar de mesta lagt sig på bra nivå, socker, blod, tryck o allt de e skönt, hoppas de blir så för dig oxå snart. Jag har däremot fått massa utslag på händer o fötter som kliar som faa## fick salvor igår av läkaren så jag hoppas de ger sig med tiden.

    Nix hundarna får inte bada i poolen, de kan inte ta sig upp därifrån, och vi vet att om vi låter dom o hjälper de upp så får vi hålla på sedan o de vill vi inte, så nej de har fått lära sig att inte hoppa i där, utan vi går ner till sjön med dom ofta, de e ju så nära.

    Ja jag har en bra relation med mina barn o svärdöttrar och barnbarn o de är härligt att de ofta kommer hit och att vi hittar på mycket tillsammans. Kul är också att dom umgås och har kul med varandra allihop. Man får hoppas de håller i sig hela livet.
    En av svärdöttrarna tränar jag med ganska ofta - de har du ju sett på fejsan :)

    Kramiz

    SvaraRadera
  4. Ja migrän är ju inget roligt ;( Som tur var så fattar ju familjen hur det är ...
    Mår nog bättre idag, lite dagen efter..

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad jobbigt när hormonerna ska bråka så. Hoppas det ska rätta till sig igen och hålla sig på en jämn nivå.
    Ja nu för tiden får man verkligen ta vara på solstrålarna och den lilla värme som blir och njuta då. Men det finns ju chans än att sommaren ska bli bättre. Hela Juli o Augusti är kvar.
    Kram vännen o sköt om dig♥

    SvaraRadera
  6. Fy vad jobbigt att värdena ska pendla så...

    Men det såg skönt ut i stolen i solen :-)

    SvaraRadera
  7. Måste vara jobbigt att värdena pendlar så där. Hoppas det stabiliserar sig snart. Man får tar vara på den goa solvärmen när den väl kommer. Kram! <3

    SvaraRadera
  8. Så jobbigt du har det, förstår att kroppen måste må dåligt när den inte känner en balans. Kram

    SvaraRadera
  9. Usch vad jobbigt du har det med värden som pendlar så där. Hoppas det går att ställa in relativt okomplicerat. För mig är det rena grekiskan det du skriver om ämnesomsättningen, olika värden osv fattar noll. Men man behöver väl inte förstå allt här i världen ;-)

    Är lite avis på att du har en sån underbar balkong som du kan ligga och lapa sol på när solen visar sig. Men det är skönt att du har möjlighet till detta :-) Och solen tar visst efter kl 15...kanske inte lite mycket som mitt på dagen bara ;-)

    Ha det gott!
    Kramis

    SvaraRadera
  10. Låter inget vidare men...Att njuta i solen är härligt...
    Söt Zingo är/Nospussar & Kramar

    SvaraRadera
  11. Så jobbigt för dig att det pendlar så, men gott på ett sätt att veta varför du mår som du gör just nu. Helt galet att en körtel kan ställa till det så och som du säger fortfarande efter 27 år...

    Skönt med en stund i solstolen och jag hoppas du kan få njuta i den även imorgon.

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  12. Usch vad skit vi skall behöva dras med... Blä. Hoppas du mår lite bättre nu och att du får en finfin helg. Blir det stugan? Kramisar från mig! ♥

    SvaraRadera
  13. Det där med hormonnivåerna verkar inte helt lätt. Har en svägerska med hypertyreos och tsh åker jojo pga graviditeter. Kramar och krya!!!

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis