måndag 25 augusti 2014

RÖJER...

Igår bestämde jag & maken oss för att ta tag i det där röjet som vi skulle gjort för ett år sedan....
När sonen flyttade hemifrån så flyttade dottern in i ett större rum.. Där & då orkade vi bara göra ordning hennes rum med tapet & annat men alla saker som blev "över" blev kvar & intryckta i 2 garderober i "lilla rummet" de orkade vi inte ta i då...  Sen går tiden & man skjuter det framför sig....

Igår förmiddag rustade vi oss med sopsäckar & körde igång....
Man kan säga att 90% av det som dottern hade sparat var sådant som hon inte längre ville ha... Gamla väskor, anteckningsblock, för små kläder, trasigt torkat smink, papper papper papper, filtar mm mm Vi fyllde 2 sopsäckar med sånt som ska slängas... När vi ändå var i röjartagen så tog vi linneskåpet oxå. Nu slängde vi alla lakan "som kan va bra att ha, men som man aldrig använder", fula urtvättade dukar, gardiner som aldrig kommer sättas upp mm Ännu en sopsäck blev full.. nästan :-)
Fyy sjutton vad skönt :-)

Det förde med sig mer utrymme, nu får man plats med nytt ;-)
& vi hittade kortet på dottern & min mormor som hon letat efter, taget på min 30-års dag. Det ska ramas in!

Vi hittade många andra roliga kort från barnens uppväxt 

Vi hittade oxå den universala fjärrkontrollen & den passar utmärkt till tv,n i vardagsrummet. Perfekt då ngn (läs maken) har tappat den gamla i golvet otaliga gånger så ljudet inte fungerar längre. Så går det när man måste hålla i fjärrkontrollen hela tiden & somnar :-P

Idag ska Zingo till hundfrisören. Det är såååå välbehövligt!! För det första är han otroligt långhårig & för det andra så är han tovig.. Det går banne mig inte att reda ut... Så går det när man låter långhåriga lockiga hundar bo i havet på semestern... Saltvatten & päls är ingen bra kombination... Jag bad om en "längre" klipptid, för som jag sa så finns det mycket att ta i... Stackars Zingo & stackars frisören ;-)

Dottern är mycket bättre :-)
kanske inte helt fit for fight.. Sliten, lite yr & går på alvedon/ipren & antibiotika förstås. Men tillräckligt frisk att bli hämtad av "kodnamn Ibiza" & tillbringa gårdagskvällen hos honom :-) Glad för hennes skull :-)

Idag är det så grått ute... Det regnar & det har mullrat lite på morgonen. Jag ska strax ta Zingo en promenad. Man får passapå när det inte mullrar. Han är ju så åskrädd... & så håller jag tummar & tår att det inte åskar mellan 11.30 & ett par timmar framåt... när han ska klippa sig...
Undertiden han klipper sig ska jag passapå att handla lite, annars ska jag ta det lugnt idag... Kroppen strejkar...

Ha en fin måndag!


11 kommentarer:

  1. Det är jätteskönt att röja! Eller i alla fall efteråt. Jag skulle behöva göra ett allvarligt röj i mina garderober... Hittar ingenting efter flytten. =)

    SvaraRadera
  2. så är de..när man börjar röja finner man mycket :) så söta foto du fann, de e lite småkul med gamla foto, jag satt själv o gick igenom en låda foto igår jag fann ovanpå garaget, ja där har vi ett jätteförråd, inte bara alls för där blir saker gärna bortglömda.

    Vad skönt att dottern är bättre igen. Hon drabbas av mycket stackaren o jag lider med henne lika mycket varje gång. En tuff och stark brud som står emot de mesta, de måste väl ända bana mot ett fin framtid.

    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Tänk vad duktig man är på att spara saker som "kan vara bra att ha" men ändå så blir det liggandes och ibland när man röjer så kommer man inte ens ihåg att man sparat på dessa saker ;-) Då är det lika bra att slänga.
    Det är ett tidsödande och tråkigt göra att rensa och röja men det är så skönt när det är klart :)

    Kul är det dock att hitta gamla foton :-)

    Vad skönt att dottern mår bättre :-) Jaså kodnamn Ibiza orkade hon med. Ja då är hon ju på bättringsvägen ;-)

    Hoppas att Zingo blev fin efter frisörbesöket :-)

    Kan förstå om din kropp strejkar idag. Det tar på krafterna att röja. Du får ta det så lugnt det bara går idag.

    Kramis

    SvaraRadera
  4. Det är skönt att röja - efteråt. Gamla lakan och sånt - kolla med tex hemslöjden om dom inte vill ha - bra att göra trasmattor av - brukar gillas. En fördel med korthårig hund - ingen pälsvård. Må Gott

    SvaraRadera
  5. Skönt att röja. Samtidigt blir det en liten minnestripp när man rensar :-) Jag har börjat på L:s rum och ska höststäda ibland alla leksaker. Problemet är bara att han vill spara på allt, även det som är trasigt ;-) Kram K

    SvaraRadera
  6. Skönt att få röjt. Det sägs ju att när man städar sitt yttre så städat det inre också. Tycker det stämmer.
    Kul att hitta gamla kort.
    Va bra att dottern är på bättringsvägen.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Min sista dotter flyttade hemifrån hösten 2011...och NU denna sommaren har jag äntligen röjt och fått ordning i "hennes gamla rum"-nu mitt alltiallorum. Superskönt att veta vart allt finns och att slänga skräpet!
    Stackars Zingo som är åskrädd, dotterns hund är rädd för flugor. Inte helt lätt det heller!

    Kraaaam

    SvaraRadera
  8. Duktigt att ta tag i röjandet! Det tar ju dessutom längre tid när man hittar gamla roliga saker att kolla på som bilder, brev, anteckningar mm.
    :-)

    SvaraRadera
  9. Å vad skönt det ska kännas nu för er. Alltid skönt då man röjt färdigt.
    Vilka underbara kort ni hittade :)
    Så länge sedan men ändå känns det som igår, va ?
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Här borde vi också ta tag i röjandet..men det blir såå jobbigt åt mina händer. Speciellt klädskåpen borde röjas...våra i vårt sovrum då! Men det kan vi göra i november då det är mörkt o ruskigt väder...I natt har det stormat o regnat. Just nu uppehåll o solen visar sej lite :) Läste lite bakåt o hoppas att dottern kryar på sej så småningom!
    Ha en bra onsdag!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Det låter skönt att dottern känner sig bättre igen. Men så fint kort på henne och gammelmormor. Det är roligt att ha kvar.
    Att röja är ingen höjdare och skjuts lätt på framtiden om och om igen, jag känner igen det där..** men tänk så nöjd man känner sig sen när det väl är gjort, och all plats man får till att fylla på med nya grejer..*L*..
    Härligt med en nyfriserad vovve, det är så skönt när dom är kortklippta och så lätt att borsta igenom. Bamse är likadan, blir lätt tovig när han röjt runt ute buskar och snår och om det är blött och grusigt också....
    Idag njuter vi av en fin sensommar dag, hoppas ni har samma väder,
    Kramiz♥

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis