torsdag 25 september 2014

Jag ligger av mig...

Här duggar det inte precis tätt med blogginlägg & jag är jättedålig på att hälsa på hos er.. Ska bättra mig :-D

Vi hade en mycket trevlig kväll hos gamla vännerna i lördags. Vi blev bjudna på en toast med entrecote sallad och en dressing/sås med äpple o senap. Kanongott! 
Kul att man trots att det gått så många år  inte har ngr problem att prata. Det blir aldrig pinsamt tyst :-) 
Hundarna hade oxå det kul Här nedan ligger Wilma en minikopia av Zingo :-)
Tiden rusade iväg och vi kom inte hem förrän klockan var 01.

Söndagen blev en lugn dag. 
Dottern jobbade kväll, jag och maken åt god mat. Ugnsgratinerat potatismos med vitlök o timjan samt fläskfilé & kantarellsås  o bönor. 

På kvällen när maken lagt sig får han ett sms av en gamal jobbkompis som bor en lite bit ifrån oss. Han undrar om vi vet vad som händer på gatan. Vi kikar ut o blir minst sagt förvånade. En ambulans 3 vanliga polisbilar, 1 piket 2 civila piketpoliser o 3 civila polisbilar.
Ett jättepådrag och man blir ju lite orolig/rädd för vad som händer...
Det visar sig tillslut att det är en granne, en man som vi känner som pappa till en av sonens klasskamrater från förr. Han mår idag mycket dåligt av både fysiska och psykiska problem & har under söndagen helt ballat ur. Polisinsatsen med förhandlare o piketpoliser tar 2h sen får man med "våld" ut mannen som får vård. Stackars honom och stackars hans fru & 3 barn. Hoppas han får bra hjälp nu så han snart mår bättre. 

I måndags var jag på shoppingrunda. Jag har inte en enda byxa som passar längre. Har tappat en del i vikt. Fick tag på 2 par jeansleggings. Ett par svarta som kostade 199kr & ett par jeansblå (vårens färg) för 99kr. Perfekt!

Köpte oxå hårfärg för 50kr styck & ett par gortex fodrade kängor som kostat 999kr & de fick jag betala 299kr. 

På kvällen hörde jag ett konstigt ljud från dotterns rum så jag frågade henne " har du ngt ätbart på ditt rum" det tror jag inte sa hon.. Till saken hör att Zingo försökte dricka smoothie med sugrör där inne härom dagen :-P Hon mötte Zingo i hallen, han hade mycket låg kroppshållning "som om han skämdes" Då visade det sig att han skruvat upp ett Eos läppbalsam och ätit upp innehållet... Han doftade honung... Efter läppbalsamet åt han en skål med mat o 2 ben ;-)
Igår tog jag & Zingo en promenad vid vattenverket. 
Härligt! 
Han var super alert och träningsvillig :-)
Kul! 
Sen fick jag energi att rensa ir alla gamla skor som är "bra att ha" men som aldrig blir använda... Flera bärkassar med skor/stövlar/sandaler som var väldigt slitna slängde jag! Gött! 

Nu sitter jag i väntrummet o väntar in dottern som är inne hos tandläkaren... 
Uppdaterar: man försöker rädda tanden framför visdomstanden som en tidigare klant tandläkare inte lagat ordentligt, så infektionen vandrat neråt.  Nu måste den rotfyllas..eller dras ut. Man påbörjar rotfyllning, MEN den bedövningen man borde ge, kan inte dottern ta då man misstänker överkänslighet , hon blev hög o berusad av den men ska göra en provokation av medlet nästa V & jag hoppas hon tål bedövningen) så tandläkaren bedövar dubbla doser m annat preparat men det hjälper inte då infektionen är så kraftig. Man påbörjar rotfyllning o lägger i medicin men sen vågar man inte gör mer hos tandl. Utan käkkirurgen måste ta över.. Dit är det väntetid... Men tandl har skrivit att det är AKUT! 
Jag ger dem max en vecka sen kommer JAG ringa dit! 
Håll nu tummarna att det går bra denna gång & att hon inte blir akut sjuk och hamnar på akuten igen... 

Ha en skön torsdag! 


Bjuder på ett skratt oxå :-D


14 kommentarer:

  1. Ja där händer det saker, Zingo tyckte nog han hade torra läppar :D - och vilka fynd - avis på skorna! Och jag blev inspirerad av att ha potatismos i små formar och gratinera. Såg gott ut. Håller nu tummarna för dottern. MÅ gott

    SvaraRadera
  2. Vad ni har ätit mycket gott.
    Billiga byxor och skor du hittat.
    Bus-Zingo! Jag såg ju på fb att han hade lyckats öppna burken :) Det luktade väl så gott så han var bara tvungen.
    Men stackars dottern som alltid måste tjorva med sin hälsa. Håller tummarna att det löser sig.
    Härlig bild på Zingo längst ner.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Hej Mickis, det där med att "hälsa på" hos andra gör man när man har ork, tid och lust...precis som med bloggandet. Vi finns ju här oavsett vilket och vi "ses" när vi ses.

    Lång läsning idag om både roligt och o-roligt....mest kul och jag hoppas det löser sig för dottern din.

    Kram/carina

    SvaraRadera
  4. Då få får vi hålla tummarna igen för dottern, det tar aldrig slut på eländet för henne, det måste vara väldigt påfrestande...
    Zingos hyss är för härliga, bara han inte får i sig nånting olämpligt,
    Kramar/

    SvaraRadera
  5. Vilka fynd du gjorde. Fina!

    Och för hundar går ALLT att äta. ;)
    Hoppas att dottern får snabb hjälp. Hon drabbas då av allting den stackarn.

    Kram

    SvaraRadera
  6. De går upp o de går ner..ja de här med bloggen. Man har ju ett vanligt liv oxå :) men jo jag erkänner, visst saknar jag dig ibland när du inte hälsar på och när jag inte finner nya inlägg blir jag alltid en aning orolig.
    Oj så läskigt med alla poliser o sånt. Stackars din granne. Sånt där ligger nära oss alla, ja att livet kan ta en vändning o göra oss psykiskt sjuka, spåra ur och ...uch ja, hoppas han hittar tillbaka till livet o får alla tänkbar hjälp där till.

    Äta läppglans :) ja men de e ju gott o de lär var ofarlig eftersom vi har de på våra läppar o lätt får i oss de men de mesta är ju mindre bra om man äter för mycket, så även gäller vanlig mat :) hoppas han inte fick några men:) lille gubben.

    Shoppat nytt - jag vill oxå!!! Men jag har inga shoppingpengar just nu, fick ju lägga dem på golv, ja så nu går jag fint varjefall :)

    Ha nu en redigt skön helg o var rädda om Er
    Kramiz

    SvaraRadera
  7. Vilken liten sötiswilma & naturligtvis zingo ♡ ...
    Åh,så fina kängor/Kramen

    SvaraRadera
  8. Vad trevligt att träffa gamla vänner och umgås som om ingen tid alls förflutit :-)

    SvaraRadera
  9. Jag håller tummarna hårt, hårt för att dottern slipper fler trubbel och snabbt, snabbt kommer till käkkirurgen!!
    Så mycket tragik det är runt er. Det finns ju inget positivt i dåligt mående men när det riktigt brakat brukar det ju äntligen komma vettig hjälp. Håller tumme för grannen o familjen också.
    Ha det riktigt bra och bo nu in dig :) i dina nya fina byxor och skor!

    Kraaaam

    SvaraRadera
  10. Ja nog saknar jag dina inlägg alltid. Men det är väl så ibland att man varken har tid, ork eller lust att uppdatera.

    Ni verkade iaf ha haft en trevlig kväll hos de gamla vännerna och maten lät god :-)
    Men usch vad otäckt med alla poliserna. Man blir ju rädd. Trist att det kan bli så att en människa mår så dåligt så det spårar ur. Men hoppas att han får den hjälpen han behöver och att han sedan kan hitta tillbaka till sig själv igen.

    Vilka fynd du gjort! Kul!!! Det är ju roligare att köpa kläder när det går åt det hållet, alla kläderna är för stora så man måste köpa nytt :-)

    Men lille Zingo då vad han hittar på hyss ;-) Hoppas han inte fick ont i magen efter det.

    Håller återigen tummarna för dottern.

    Ha en skön helg!
    Kramis

    SvaraRadera
  11. Du undrade var jag köpt min nya köksgardin: Den är köpt på Tygklippet, en liten affär vi har här i Gällivare. Dom säljer mycket fint som jag gillar. Plus tyger......mendet köper jag aldrig, kan inte sy ;)
    Märket på gardinen heter Boel och Jan, det finns säkert på andra butiker som säljer gardiner.
    Vad snygg du blev med kortare hår, såg fb-bilden. Den frisyren ska du vara nöjd med :)
    Ha en fin kväll.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  12. Fin shopping du har gjort. Här är det glest mellan blogginläggen med, men så kan det vara perioder, rätt var det är så tar man igen det förr eller senare ;) Ha en fin Söndag! Kram

    SvaraRadera
  13. Hahaha Zingo...vilken buse :)
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Oj vad mycket du skrivit idag.............det verkar vara rätt bra hos dig................förutom det där som inte är bra förstås..

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis