fredag 3 oktober 2014

Härlig fredagspromenad ☀

I förmiddags efter dusch, hår & smink fix, undanplockning, bäddning osv tog jag & Zingo den sedvanliga förmiddagspromenaden. Vi mötte på Dessy en genomsnäll rottistik & hennes goa matte J.
Vi pratade en stund & då kom det en man & 2 kinesiska påklädda nakenhundar.. Borde inte få heta nakenhundar när de har päls eller... ? ;-) Alla hundar hälsade glatt på varandra... Sen kom en gammal skolkompis till sonens mamma med deras hund.
J & jag bestämde oss för att ta sällskap & promenera ihop med hundarna. Alltid trevligt & det finns mycket att prata om. Vi mötte Zingos favorit Ozzy & hans husse&matte & blev stående en stund så hundarna fick hälsa klart :-)
Nästa hundmöte var med en Lagotto. Husse, som var en man i 60-års åldern, klev ut i höga gräset & sa stressat ni får passera denna hunden har inte "hundvett". Hunden morrade & skällde. Husse klappade på hunden för att lugna den... Fast han förstod inte att han bara förstärkte hundens osäkerhet genom att belöna den...

Det föll sig så att vi stannade lite & J ställde ngr frågor om hunden, hon reagerade på husses sätt att hantera hunden förstod jag. Det visade sig att han var en omplaceringshund på drygt ett år & husse tyckte inte han uppförde sig vid hundmöten, att han verkade aggressiv så hunden hade inte fått hälsa på ngn annan hund sedan i juni när han tog över hunden.
Nu säger inte jag att hundar MÅSTE hälsa på alla hundar de möter... men att ALDRIG våga låta hunden hälsa måste kännas jobbigt...
Zingo var inte speciellt intresserad av Lagotton utan gick och nosade på annat, men Dessy ville hälsa på hunden & de nosade lite på varandra... Husse såg stressad ut... Jag satte mig på huk & pratade med lagotton, han kom fram direkt & hälsade på mig & han var jättegosig. När jag slutade klappa puttade han på min hand & ville ha mer kel. Detta gjorde att Zingo blev nyfiken & kom fram och hundarna hälsade. Först lite avvaktande nos mot nos & sedan vände Zingo rumpan till, mötet gick perfekt. Hundarna viftade på svansen glatt.. Både Lagotton & husse fick en aha upplevelse.. Lagotton fick en kompis & blev så himla glad & avslappnad & bjöd in till lek & husse stod bara & gapade..  Tror husse lättade flera kilo när han såg att hans hund inte alls var arg & aggressiv...  Han behövde bara lite vägledning :-)
Såg hur lättad husse blev & när vi skildes åt sa han :- jag brukar gå här ibland så vi kanske ses...
När jag & J gick vidare med våra hundar ville Lagotton gå med oss.. Tänk vad bra det är med positiva lugna hundmöten :-D

Dagens goda gärning!!

Igår eftermiddag åkte jag dottern & maken på klädställningsjakt... Den jakten slutade med en snabb raid in på IKEA.. Där inhandlades en klädställning 30 galgar & lite annat smått och gott som dottern behövde. Jag köpte doftljus, servetter & plastpåsar.... 

När vi kom hem så startade operation försöka få ordning på dotterns rum.. hahaha så många olika turer det blev... Men LITE kul hade vi allt.... Det blev iaf rent & fint, både dammat & dammsugit... :-D

Makens pappa är nu flyttad till Uddevalla lasarett. Så får vi hoppas att han snart mår lite bättre & kanske få komma hem.  Nu blir det lite längre att åka för att besöka honom. Men han är på rätt plats för den behandling han skall få & det är ju det viktigaste :-)

Nu ska jag bjuda upp snabeldragaren på en svängom... 

Ha en fin fredag!


11 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa om hundmötet som blev så lyckat. Det finns nog många olyckliga och missförstådda hundar och för all del hussar och mattar också. Hundar måste få träffa andra hundar för att ha en chans att lära sig att hantera olika signaler, men såklart ska dom inte tvingas att hälsa på alla hundar som man möter, det kan bara bli stressande.
    Vi vill ju inte hälsa på alla människor vi träffar....
    Ha det gott och ha en fin fredag♥

    SvaraRadera
  2. Mysigt foto på dig och Zingo i soffan och vilken tur att Lagotton med husse fick möta bra hundfolk och att båda fick lite självförtroenden. Det är så nyttigt med hundmöten - det blev extra klart för mig då jag fick hem spanjoren och sett hans utveckling på mina hundpromenader med hundgänget. Vi träffar sällan tycker jag på en massa hundar i övrigt när vi är ute och går - lite på håll bara men inga som man känner och stannar och pratar med, Trodde vi hade hundträff denna helg men det var inte förrän nästa - synd men samtidigt tur för jag känner mig lite kass. Må gott och ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Du gjorde säkert en god gärning:-) Så härligt att kunna hjälpa till och du verkar ha riktigt bra hand om hundar!! Verkar vara ett bra sätt att möta nya människor…Jag kanske ska skaffa mig en hund?:-))

    Hoppas ni du får en fin helg. Verkar som om vädret ska vara ok i alla fall.

    Kram och en hälsning om en god helg från Stockholmståget!

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt och bra möte med den osäkra hunden! Det är konstigt att en sån okunnig person får ta över en omplaceringshund. Då - om nån gång! - måste man ju ha lite mer kunskap för att kunna ge hunden trygghet.

    Hoppas ni träffar dom igen så dom får lite mer vägledning, både hunden, men framförallt husse!
    :-)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin kontakt ni verkade fått du och lagotton.
    Peter och Ludde är nu i stugan och när jag pratade med Peter i telefonen sa han att en lagotto (jag tror det är den rasen om jag fattade rätt vilken hund han menade) hade rusat ut från en gård när Peter och Ludde var på promenad. Den hade flygit på Ludde som skrek högt. Men det syntes ingen skada på honom. Men han hade varit rädd länge efteråt och legat under sängen när dom kom till stugan. Dom som ägde hunden hade varit förskräckta och sa att nu måste dom hålla de kopplad för tydligen hade de gjort samma utfall nyligt mot en schäfer.

    Skönt att få ordning i dotterns rum. Sara har också kläder i massor, men som tur är finns det tre garderober i hennes rum. Fint och praktiskt med en sån klädställning.
    Fin bild på dig och Zingo. Jag tycker du passar så bra i din nya frisyr (skriver det igen;)
    Ha en fin kväll.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  6. Så härligt & ....
    Underbart foto på dig & Zingo ♡

    /Nospuss & Kram

    SvaraRadera
  7. Vad härligt!
    Maken är inne på att köpa en hund nu. Jag är lite kluven. Gillar ju djur men när vi hade hund sist var det mest massa stress "måste hem till hunden, hinner inte handla". Typ. Fast nu bor vi ju 3 min från jobbet istället för 45 min. Och maken kan ha hunden med sig ofta. Så vi får väl se.

    Vad bra att ni fick hälsat och pratat med lagotton med ägare!!!! Gjorde säkert massor för honom/de båda.

    SvaraRadera
  8. Ja ljus och servetter följer alltid med hem från Ikea :)

    Kraaaam

    SvaraRadera
  9. Bra med sund hundpsykologi och verkligen dagens goda gärning..........

    SvaraRadera
  10. Jag låter ALDRIG mina hundar hälsa i koppel. ALLTID lösa om de nu ska hälsa på någon annan hund. För kopplet kan förstärka mycket...

    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag kan ju ingenting om hundar och hundmöten men det låter ändå som om du gjorde något gott för hunden och husse...bra där :-)

    Hoppas svärfar snart få komma hem från sjukhuset. Är ju lite längre och bökigare att ta sig till Uddevalla. Kommer ihåg hur det var när mamma var inlagd där.

    Kramis

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis