tisdag 9 december 2014

Väntrum... Väntetid... Alltid denna väntan...

Det är inte alls som man säger i Telenorreklamen att nu är väntan över.... ;-)

Besöket hos käkkirurgen ger ytterligare väntan... Man måste ta bort visdomstanden som inte kan komma upp själv o som nu skadat tanden framför. Tanden framför ska rotfyllas eller tas bort den oxå... Det skulle man diskutera kollegor emellan. Största bekymren med detta är att dottern inte kan ta den bedövningen som krävs för ingreppet. Hon är överkänslig mot den... Samt mot det penicillinet man vanligtvis ger vid dessa ingrepp... ( inget går på räls i vanlig ordning) 
Den andra bedövningen som man kan ta kommer förm inte ge tillräcklig effekt för ingreppet. Käkkirurgen skulle slå sina kloka huvuden ihop m allergologen för att lösa detta...  Så förmodligen kommer man göra ingreppet i narkos. Men då är det en väntetid på minst 6 mån.. Det borde dock inte vara tillåtet för hon går ju med en pågåendeinfektion nu... Vissa dagar känner hon sig febrig, hon är trött, ibland svullnar kinden upp, hon smakar var o hon har ont mellan varven... Blir det så lång väntetid så får jag försöka höja min röst & bli lite mer enveten för det är ohållbart att ha gått ett helt år med denna infektion. Veckan innan jul för ett år sedan fick dottern första antibiotika kuren för denna visdomstand. I augusti blev hon akut sjuk o inlagd efter att man spolat i tandköttet jag tycker det är omänskligt att låta henne gå med detta i ytterligare 6mån!!! Tycker inte ni det? 

Helgen var ok. På fredagen var maken på julbord. Dottern och jag gjorde ett ärende på stan. Jag fyndade en topp på Lindex som jag tänkt att ha på begravningen på torsdag och på jul.
Vi köpte hem grekisk hämtmat 
Det var otroligt gott! 
Blev fredagsmys med Idolfinalen 

I söndags hade vi bestämt att göra den obligatoriska julkorven. Ett recept av min mormor och det bästa på julbordet om du frågar mig ;-)
Maken frågade svärmor om hon ville vara med o det ville hon.
Var första gången hon stånkade korv :-D

När korven var klar åt vi tillsammans.
Julkorv potatis och pepparrotssås LYXIGT gott :-D 

Dags att ta tag i dagen.. Det är frost o solsken ☀️
Ha en riktigt fin dag! 

12 kommentarer:

  1. Jo, det är omänskligt! Så länge kan hon ju inte gå och vänta, det måste de väl fatta? Vad trött man blir, att de ens kan med att säga det till er.
    Vilken fin blus! En sån skulle jag också kunna tänka mig :-) Vad mysigt ni haft det med korvstånk :-) Och grekisk hämtmat låter ju underbart gott! Ha en fin tisdag vännen! Kramisar! ♥

    SvaraRadera
  2. Stånka korv - ja då tänker jag på Galenskaparna och mor i stugan :D. Det är ju väldans vilken otur hon har din dotter och besvärligt också. Och väntetiden har hon ju haft nog av. Inte kul att gå omkring med ond mun och känna sig infekterad hela tiden så du får nog ta på dig rollen som arga tanten och säga ifrån så hon snabbt får komma och få hjälp.

    Snygg den var toppen och användbar. Må Gott

    SvaraRadera
  3. Ja, herregud, denna väntan inom sjukvården. Hoppas dottern får hjälp snabbt, tråkigt att hon inte får må bra.
    Fin tunika du köpt.
    Förstår att det är jobbigt för er nu med begravningen och sorgen.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Det var längesen jag gjorde korv. Men när barnen var små blev det tradition att göra korv veckan innan jul, toppengott blev det.
    Dottern har verkligen otur med sjukvården, hur mycket ska en människa orka med?
    Jag håller med den som sa att du får ta på dig rollen som " arga tanten" säga några väl valda ord på det språk som dom förstår***..
    Jag håller tummarna att det ska fixa sig inom en snar framtid...
    Kramar**

    SvaraRadera
  5. Ja inte skall man behöva gå så länge som 6 månader. :( Vilken fin topp du har köpt, den blir du fin i :) Kram

    SvaraRadera
  6. Kan inte annat en hålla med.. väntan inom sjukvården tär och gör bara saker värre :(
    Hoppas att det snart fixar sig ni får ringa varje dag och tjata..
    Gott med Julkorv….
    Kram

    SvaraRadera
  7. Men fy vad jobbigt med tanden... Tycker absolut att hon måste få förtur!

    Jag har aldrig stånkat korv heller, men äter korv, det gör jag mer än gärna :-)

    SvaraRadera
  8. Ska det aldrig ta slut med er väntan inom sjukvården. Så frustrerande!
    Håller med till fullo. Det är vansinne att låta henne vänta i ytterligare 6 månader när hon har en pågående infektion i kroppen.

    Åh vilken fin topp du köpt. Är det vitt inunder spetsen eller är den transparent?

    Den där julkorven ser god ut och den ser precis likadan ut som den vi gör. Kanske är det samma recept.

    Ha det gott!
    Kramis

    SvaraRadera
  9. Pust - stackaren :( nog borde man väl kunna frångå lite i köer o sånt när de ligger massan andra sjukdommar bakom o lurar också. 6 månader, de e ju jätte lång tid. Håller alla tummar för att din höjda röst kan komma till nytta. Stackas lilla människa.❤

    Göra korv - kul, ja de säger jag som aldrig gjort de :) men mina grabbar har faktiskt gjort på vilt, redigt gott. Hur som en liten trevlig förtelse.
    Begravning innan jul, så tungt o ledsamt. Min pappa dog den 5 dec för 11 år sedan, minnas att den julen blev lite konstigt o tom o ledsam. Sånt är livet :(
    Kramiz o lycka till för dottern

    SvaraRadera
  10. Korv har jag aldrig gjort. Häftigt! Skulle jag också kunna tänka mig att testa nångång.

    SvaraRadera
  11. Åh Neeej! Det är inte ok med så lång väntan!! Du får bullra på så är jag säker på att de kan skaka fram en tid. Detta är ju akut!
    Det var en snygg topp men till ett trist ändamål. Använd den snabbt i annat sammanhang så sorgkänslan dämpas. Så gör jag.

    Kraaam och ha det så bra du kan!

    SvaraRadera
  12. Gott med egen julkorv.
    Sv. jag har tagit bort ord.ver.f men den tycks komma självmant. Inget jag valt.

    Kram

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis