fredag 5 december 2014

Vi är iaf inte sysslolösa ;-)

I tisdags gjorde jag dagens goda gärning...
Den sista veckan har jag & Zingo mött en katt som är otroligt social & kelen. Katten är kanske 5-6mån & ganska nyinflyttad här i bostadsområdet. I fredags var sista gången vi hälsade på honom.
När jag loggade in på fb så hade ngn länkat att man hittat en katt i ett bostadsområde en liten bit ifrån oss. Jag fick direkt känslan att det var den nyinflyttade katten... Så på tisdagskvällen knackade jag på hos den nyinflyttade familjen där jag tror katten bor & mycket riktigt så hade katten inte varit hemma sedan i fredags,ett kullsyskon till katten var oxå borta... Men jag överlämnade uppgifter & nu förstod jag att upphittaren & kattägaren löst detta. Hoppas man hittar den andra katten oxå... Förmodligen försöker katterna "ta sig hem" till sitt gamla hem....

I onsdags morse tog maken med sig Zingo till sin tvillingbror som var snäll & var hundvakt åt oss under dagen.
Jag & dottern studsade upp tidigt för att åka till Göteborg med tåget som skulle ta oss till ögondoktorn som dottern blivit remitterad till. :-)
Vi anlände Göteborgscentral kl.8:45 & läkarbesöket var kl 9 i centrala Gbg, vi hade i förväg letat upp på nätet vart vi skulle... Med kvicka ben anlände vi den privata ögonkliniken med 6min till godo YES!
Besöket gick bra, hon har lite synproblem & ett brytningsfel & är väldigt torr i ögonen. Har därför fått droppar som hon ska använda ngr ggr/dag. Var i ärlighetens namn ett ganska "onödigt" besök kände både jag och dottern...
Vi kikade runt i lite affärer. Jag köpte ngr julklappar. Dottern köpte lite kläder. 

Sen blev jag bjuden på lunch på Vapiano. Vi åt pizza & de var verkligen HELT SUVERÄNA.

efter lunch och lite ny energi så orkade vi oss runt i ytterligare affärer innan vi satte oss på tåget och åkte hem. Hämtade Zingo & sen slappade vi.. Helt slut...
Maken kom hem. Åt lite,fixade med ngr grejer & sen åkte han för att handla ngt att laga till kvällsmat åt sig & sin mamma, han sov hos henne natten till igår.

Igår morse hade vi åter klockan på ringning för ett besök på vårt Sjukhus på allergimottagningen. Det blev ett stort andningsprov där dottern fick springa i korridorerna, göra utandningar & bli stucken vid flera tillfällen & man säger att hennes andning är ansträngd, & hon syresätter blodet mycket sämre vid ansträngning än i vila.. Så ska det ju inte vara..det ska ju vara tvärtom. Andningen har ju varit ett bekymmer sedan åk.8. Den har ju gjort att hon, träningsnarkomanen, inte kan träna som förr, för hon får andnöd. Hon har en inhalator med snabbverkande, Hon testade även en vanlig astmaspray under en period men fick konstiga utslag och vägrar testa den igen... Men nu bestämde läkaren att en annan inhalator med ett verksamt ämne som man vet att dottern tål SKA användas. OM det är astma, så man kan utvärdera om det blir bättre/sämre/oförändrat. Det var dottern nöjd med. Eftersom utandningsresultaten påvisar att hon inte syresätter blodet tyckte lungläkare samt hjärtläkare att ett ultraljud av hjärtat & lungor ska göras & man ska även göra ett arbetstest på motionscykel för utvärdering till att börja med. Blodproverna man tagit med jämna mellanrum sedan i augusti ser bra ut. Det är ngr få värden som sticker ut lite men inte alarmerande. Nya prover ska tas när dottern får en ny dipp mår lite sämre för att utvärderas.
Man skall även ta ett benmärgsprov & analysera. pga den misstänkta systemisk mastocytos, det är idag det enda provet som verkligen kan ge ett svar om det är det man sedan hon gick på lågstadiet misstänker att hon har. Man vill gärna göra detta test. Dottern sa ja, men var inte "pigg på det"... Nästa bekymmer där är att man inte kan bedöva med vanlig bedövning som man brukar. Men läkaren skulle skriva till hematologen & be dem ta hem ett bedövningsmedel som tandläkaren använder till de med allergi. Så får vi hoppas att man kan göra det... Ingenting går på räls om man säger så...
Ett läkarbesök på allergimottagningen tar minst 2-3h varje gång... Men man ska vara glad att man är noggrann :-)

På kvällen var vi en liten sväng i vårt köpcenter. Handlade lite mat & kikade runt i ngr affärer som hade kvällsöppet.

Ikväll ska maken på julbord i Alingsås med jobbet.

På måndag ska dottern äntligen få komma till käkkirurgen med sin visdomstand.
Ja vi behöver iaf inte känna oss sysslolösa....

Fick sms av sonen igår och han skrev att han & sambon & Memphis kommer hem 23/12 & stannar till 25/12. Så vi får julen tsm med dem ❤
Memphis kommer sen stanna kvar ngr dagar hos oss medan de firar jul med svärdotterns familj :-)

Ha en riktigt fin fredag! ❤

10 kommentarer:

  1. Hej min vän och tack för dina ord i min blogg. Det finns nog inget mått på vem som har det svårare din dotter eller jag. Hon är så ung och jag lider med henne. Min son har ju gått igenom samma sak som henne. Det tog från det han fyllde 18 år tills han var 25 år innan man hittade hans problem. Det liknar så mycket din dotters. Han hade tur när han hamnade på Ava inlagt för problem med puls och andning och då träffade en läkare som var extra och kom från Göteborg. Den läkaren gick tillbaks i alla hans provtagningar och såg att vissa värden smög upp lite men ändå ibland. Utifrån det kom han fram till att han hade en autoimmun variant av sköldkörtel problem. Nu medicinerar han genom att de ger en tablett som tar ner all produktion i sköldkörteln och en tablett som sen tar upp värdet på rätt nivå. Han har även en autoimmun sjukdom i magen som han hitills klarar utan medicin men mår pyton av och till, Värst är tröttheten och att han inte orkar gå upp för backen där han bor. Han fick även astma i samband med detta. Låter tyvärr som din dotter åkt på något autoimmunt. För mig blev det ju så att jag begärde en second opinion på ett universitetssjukhus. Då blev det mer fart på sökandet. Det som ledsamt är att om det nu visar sig att hon är autoimmun så kan det ju sätta sig överallt i kroppen utan att man kan styra bara hålla det i samma läge. Hälsa henne så mycket att jag tänker på henne och hejar på att man hittar svaret snart. Det är hon värd. Så mysigt att de dina kommer hem över jul. Vi blir alla i år. Mina 3 och Jannes 3 barn med respektive. Som tur är så tar Cecilia hand om firandet hemma hos sig med hjälkp av Janne. Och hoppas hoppas att min mamma och pappa kan komma ner från Umeå det skulle betyda mycket Stora kramar

    SvaraRadera
  2. Mysigt med ett besök på stan, läkarbesöket var väl kanske mindre mysigt men för övrigt så. Har själv inte varit inne i stan för julklappsinköp än, får se om det blir av över huvud taget, det brukar vara så vansinnigt mycket folk i julhandeln och jag fixar inte det riktigt. BRA att man är noggrann på allergimottagningen! Det låter ju i a f som att man kommer fram till vad som felas så småningom. Håller tummarna. Hoppas ni får en bra fredag. Kramisar från mig! ♥

    SvaraRadera
  3. Så skönt att katten hittade hem. Mysigt med lunch och gott såg det ut.
    Jag hoppas att det ordnar sig för din dotter. Det är påfrestande när ingenting fungerar. Tänker på er!
    Hoppas att helgen blir lugn och skön.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja ni är verkligen inte sysslolösa.
    Hoppas verkligen att dottern får hjälp med allt hon behöver och att dom löser det snart. Kan inte va kul i hennes ålder att behöva åka runt på alla dessa prover hela tiden. Stor kram till henne för allt hon får stå ut med.
    Ha en underbar helg.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Oj, ni verkar ha fullt upp, och som sagt tid kan det ta inom sjukvården. Men ni får mor-dotter tid på köpet, inte dumt. Jag får ju det med gravida dottern nu som genomgår en högriskgraviditet och är helt sjukskriven.
    Hoppas det ordnar sig för katterna,inte lätt att flytta om det ute katter. Risken är ju stor att dom vill söka sig till sina välkända revir...
    Kramar♥

    SvaraRadera
  6. Vad bra att katten kom till rätta!

    Låter som ni kommer att få en kul jul :-)

    SvaraRadera
  7. Ja det låter onekligen som om ni har fullt upp och inte behöver vara sysslolösa. Dock är det väl inga roliga saker ni är iväg på och man hade ju givetvis önskat att din dotter inte hade dessa problem och inte behövde gå igenom allt detta. Men nu är det som det är och jag hoppas att det snart ska framkomma vad det är som felas med henne.
    Det positiva är iaf att läkarna inte bara struntar i det utan faktiskt försöker komma på vad felet är även om det innebär en massa prover och läkarbesök.

    Även om besöket hos ögonkliniken kändes onödigt så fick ni ju iaf en mysig mor och dotter dag i Gbg :-)

    Vad skönt att katten kom hem igen...hoppas även den andra katten hittas.
    Ha en skön lördag!
    Kramis

    SvaraRadera
  8. Det var en söt katt. Tur den hittade hem.
    Här var det fullt upp.
    Hmm......visdomstand låter ont.
    Ha nu en riktigt skön 2:a advent.

    Varma kramar från mig.

    SvaraRadera
  9. Nej jissis! Sysslolösheten håller sig långt borra från er!
    Dottern måste ha en ängels tålamod som står ut med allt utan att bryta samman. Så söt och fin hon är!
    Man ska inte släppa ut katter förrän efter en månad efter flytt. De vill alltid rymma hem har jag förstått. Vi har förlorat en katt så när den smet ut. :( Hoppas det ordnar sig för grannarna!

    Tack för köldastmatipsen. Har kollat runt på nätet och ska ringa vc i morgon efter att jag cyklat till jobbet så jag VET att det inte gått över...he hee...

    Kraaam

    SvaraRadera
  10. Men fy så mycket din dotter drabbas av...

    Kram

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis