fredag 8 april 2016

Två blondiner på roadtrip

I måndags kväll kom kodnamnet hit på kvällen för att säga hej då till sin "svärfar", lämna en adapter till honom & kodnamnet var liiiite hungrig så han hade köpt med sig en familjepizza till oss. Herrejösses vilken enorm pizza :-D


I tisdags morse åkte maken tillsammans med sin mamma & fyra syskon till NewYork.
De verkar ha det jättekul men som maken sa han är helt slut & har ont i fötter, höfter & rygg för de går så mycket. Igår var de på ett enormt köpcenter.
Igårkväll var de på middag tsm med sin kusin som de inte träffat på 10-12 år. Han bor utanför NewYork med sin amerikanska fru & 3 barn. På lördag ska de vara hos familjen hela dagen :-)
I tisdags hämtade jag dottern hos kodnamnet & vi hade fyllt bilen med grejer att lämna på Erikshjälpen. Så vi åkte till favvostället ;-) Lämnade in grejer , kikade runt ett varv & sen tog vi av gratisfikan i deras cafe. Man får en fika kupong när man lämnar in saker.
Jag kunde inte motstå en ljuslykta så den fick följa med hem... Den stora i mässing & glas, helt klart värd sina 38kr. Tror maken blir "görglad" när han ser att vi äger ännu en ljuslykta... Haha vet inte varför han inte ser samma behov av ljuslyktor som jag ;-)

Igår var dagen D. Dagen jag väntat på så länge & dagen jag helhjärtat trodde att jag skulle få hjälp hos ortopeden efter 9 månaders smärta o hälta...
Jag och dottern lämnade hemmet aningen sent, lämnade av Zingo hos mina föräldrar & körde mot Göteborg. Denna gången körde jag rätt. Är en sådan knepig korsning där vid järntorget. Kände mig stolt... men sen när jag skulle byta fil råkade jag hamna i bussfilen & sen i spårvagnsfältet innan jag lyckades svänga av & parkera i parkeringshuset under mottagningen... Dottern skrattade så hon tjöt... Vi hann i tid precis hade kanske 3 min tillgodo.... Hemskt när man har så dålig marginal...

Läkarbesöket blev dock en riktig käftsmäll.... Han kunde inte hjälpa mig... För ultraljudsundersökningen som gjordes förra veckan visade att det INTE är ngn kärlbildning i senan. Vilket egentligen är bra. För man ska inte ha kärl i senan... Men hade det varit kärl i senan kunde man behandlat med injektioner, men gör man det nu finns risk att senan går av....  Man konstaterade att jag har en enorm inflammation, senan är kraftigt förtjockad och bitvis degenererad. Han sa att orsaken är överbelastning & att pga att jag har fibromyalgi så är jag extra känslig & utsatt samt att man lättare får inflammationer då. Den andra fotens hälsena har oxå börjat bli inflammerad nu & det beror säkert på att jag använder den foten extra mycket nu. Så det jag ska & måste göra nu är att VILA & att få ett annat träningsprogram då han inte rekommenderade tåhävningar.....
Inga mer promenader, absolut inga uppförsbackar, inga trappor, gå så lite som möjligt. Men sa jag det är ju "det enda jag har mina hundpromenader" & han sa vänligt men bestämt att det klarar du INTE längre som du märker.... för fortsätter du såhär så kommer din sena att fortsätta degenereras & inflammationen öka. Du har en chans att läka detta, det kan komma & ta LÅNG tid (månader) men du måste göra det...& du kommer förmodligen alltid att ha känsliga hälsenor som du måste ta hänsyn till...


Luften gick ur mig... Det är ju det bästa av allt att kunna ta en härlig promenad med Zingo.. Det är skönt, man får frisk luft, man får motion & det är socialt. Vi är många hundägare här i området. Det är en livsstil att ha hund... suck!
Det blir oxå komplicerat att lösa rent praktiskt eftersom familjen jobbar under dagtid. Men vi får hjälpas åt så mycket det går.... Min pappa kan hjälpa till & dottern har lovat att vara behjälplig så mycket hon kan...
Det är tur att vi ska flytta till en bottenvåning. Zingo kan lätta på trycket lite i trädgården. Samt att maken får bli mer engagerad i sitt promenerande med Zingo. Det är ju så idag att Zingo helst vill gå med mig för det är han van vid & tycker att det är roligast. Så han är inte alltid så medgörlig när maken/dottern vill gå med honom utan han ställer sig & tittar uppfordrande på mig. FÖLJ MED & först när jag reser mig vill han gå med ut :-P
det bästa han vet är ju när vi går tillsammans jag han & maken eller jag han & dottern.. Då kan han gå mil efter mil haha
Bortskämd & curlad av matte....

På hemvägen från Göteborg stannade vi till vid Klädkällaren & tittade lite & tröstade oss med en lunch. Vilken god mat de hade där :-)

Dottern handlade ngr småsaker & jag köpte 2 leksaksbollar till Zlatan Zingo ;-)

Vi körde hemåt & jag kände att livet var motigt... Men ni vet hur det är... En olycka kommer sällan ensam... plötsligt lyste Alladins lampa gul på instrumentpanelen...
Ja herre... Insåg ju att vi inte skulle få tre önskningar av denna lampa utan vi fick svängt av vid ett gammalt gatukök & innan dessa två blondiner ens fick upp motorhuven... Jag har aldrig öppnat motorhuven på denna bilen förut... Dottern, arbetsledaren & den handlingskraftiga, ringde kodnamnet som fick en kund & la på, hon ringde morfar som lotsade fram oss. Hon sprang in på grillen & fick papper & sen in för att köpa motorolja. Då stod två andra "blondiner" i kassan som inte visste ngt om hur sådant funkar heller... & de säger till dottern, "är det du som står med motorhuven uppe" Ja sa dottern, de sa vi är duktiga på att sälja olja, men vi kan inget om olja & bilar. Nä vem kan det? sa dottern jag har inte ens körkort :-D
Då blev de avlånga i ansiktet för de trodde ju det var dottern som kört bilen hahahaha
Så tillslut blev det ett telefonsamtal till sonen som på nätet letade upp vilken olja vi skulle ha... :-P
 Ja herre.... men vi kom hem & bilen mår bra :-)
Mitt i denna paniken så kunde vi ju inte låta bli att skratta... Två virriga blondiner... På roadtrip
Maj Gadd
Sådant BORDE JAG som bilist & bilägare kunna såklart!! 
Men herregud jag är ju gift :-P

På kvällen stannade dottern kvar hemma & kodnamnet kom hit. Vi gjorde tacos till kvällsmat :-)

Idag känner jag mig som överkörd av en ångvält...
Dottern har promenerat Zingo o strax ska jag köra henne till jobbet :-)
Sen blir det en kväll framför TVn i ensamhet & det känns ganska skönt för som sagt jag är helt slut... 
Men en Paso doble med Tony Irwing blir det såklart. & Fina familjen med David Hellenius 

Ha en fin helg! 



5 kommentarer:

  1. Finns det ingen hjälp du kan få??

    Mannen ser ut att ha det bra i New York!! Hur länge stannar han där?
    Härligt för mamman att få åka iväg med alla sina barn. Var det bestämt att inga respektive skulle följa med?

    Trevlig helg, Vicki


    SvaraRadera
  2. Åh! Jag gillar New York! En sinnessjuk stad. På ett positivt och uttröttande sätt.

    Däremot - gillar inte läkarbeskedet....

    <3

    SvaraRadera
  3. Nämen vännen! Vilken "fin" bild på dig!! Precis så känner jag mig just nu.... Ha ha! :-D
    Jag har både skrattat och fällt en tår under det här inlägget. Att du har humor är nog din räddning vännen.... Fy fan för ett sånt läkarbesked! Vill krama dig nu ♥ Vet ju hur hemskt det är med de där jädra beskeden. Tur att ni flyttar till lägenhet på bottenplan. Du KOMMER bli bättre, och det vet du också egentligen, men det blir en lååång väntan på det. Så är det ju med våra inflammationer, vi fibrisar. Det värsta är att de bara dyker upp utan någon som helst förvarning.
    Maken verkar ha det toppen där i NY, vi får hoppas på att han har med sig nåt riktigt fint hem till dig i present :-)
    Du vet väl att du alltid kan höra av dig till mig om du vill prata? Jag finns här, alltid ♥ Puss & kram!! ♥♥♥

    SvaraRadera
  4. Bra att du fått en diagnos på foteländet, men sen var det ju inget roligt besked. Hundpromenader som är så skönt...klart att zingo undrar varför du inte följer med. Det kommer att bli bra igen, men det kommer att ta tid. Tur i oturen att ni ska flytta till markplan. Var rädd om dej. Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
  5. Oj...här har det visst blivit uppdaterat ser jag :-) Bäst att läsa ikapp lite då.
    Hoppas maken har haft en bra trip till New York. Jag är allt avis på honom. Att få åka till New York är ju en dröm jag har och har haft sedan jag var 18 år. Men nångång ska jag väl komma dit.

    Snygg lykta :-) Som jag sagt förut...lyktor kan man ALDRIG få för många av ;-)

    Ja jösses sicket äventyr ni var ute på du och dottern när ni skulle till Gbg. Fnissar lite lätt när jag läser det men faktum är att det hade mycket väl kunnat vara jag. Får lätt panik när jag kör i Gbg och håller mig helst ifrån det.
    Hmmm...kanske är en fördel att vara singel ändå. Jag måste ju lära mig det där med bilar ;-)

    Förstår verkligen att luften gick ur dig på läkarbesöket. Ett besök som du hade sett fram emot och att äntligen få hjälp och så blev det inte så.
    Visserligen är det bra att du har fått veta exakt vad det är som felas men jättetråkigt att de inte kunde göra något åt det nu. Förstår att det känns tungt att inte få ta dina Zingowalks på samma sätt som förut och det ställer ju som du skriver till den del problem. Nu får du göra som läkaren säger och VILA hur tråkigt det än är så håller jag tummar och tår att det blir bättre även om det tar tid.
    En liten fundering...hade detta sluppit att gå så långt om man hade undersökt hälsenan ordentligt tidigare och redan då ordinerat vila och ett annat träningsprogram? En läkarmiss?

    Snyggt foto...du hade platsat i The Walking Dead och skrämt skiten ur folk ;-)

    Ha det så gott i solen idag!
    Kramis <3

    SvaraRadera

♥Tack för att du förgyller min dag♥
(¯`v´¯)
.`·.¸.·´ .
¸.·´¸.·´¨) ¸.·*¨)
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸Mickis